Astronomie

O exoplanetă capturată care ne va ucide pe toţi? Iată ce se ştie despre „Planeta 9″

De când un studiu a sugerat că a 9-a planetă a Sistemului Solar s-ar afla la marginea exterioară a acestuia, astronomii au încercat să obţină mai multe date despre aceasta.

Până în prezent nu s-a observat în mod direct această ipotetică planetă, studiile asupra acesteia bazându-se, în mare măsură, pe modele computerizate. Existența planetei a fost sugerată după ce oamenii de știință au observat că unele obiecte transneptuniene se mișcă într-un mod ciudat. Cu toate acestea, astronomii au modelat structura şi orbita acestei planete, au estimat originea acesteia și chiar efectul pe care l-ar putea avea această ipotetică planetă asupra Pământului.

Cu ajutorul acestor date, putem afirma că vom reuşi să localizăm în curând această planetă? Să aruncăm o privire la unele rezultate recente și la ce înseamnă cu adevărat acestea.

„Planeta 9″ ar putea fi o exoplanetă

Cel mai recent studiu propune două scenarii diferite privind originea Planetei 9. Primul scenariu sugerează că Planeta 9 ar fi un nucleu planetar care s-a format într-o fază timpurie a Sistemului Solar într-o regiune de la marginea exterioară a acestuia. Ulterior, aceasta ar fi fost expulzată la periferia Sistemului Solar în urma unei coliziuni cu un alt corp ceresc.

Al doilea scenariu sugerează că Soarele ar fi capturat Planeta 9 de la o altă stea din apropierea sa, în urmă cu 4,5 miliarde de ani, ceea ce înseamnă că aceasta ar fi cea mai apropiată exoplanetă de noi. Stelele se formează în nebuloase stelare, regiuni cu număr mare de stele, astfel încât este posibil ca Soarele să se fi născut într-un grup stelar format din, probabil, alte 1.000 de stele care au interacționat între ele.

O simulare computerizată a modului prin care Soarele ar fi putut captura o exoplanetă.

De asemenea, studiul sugerează că observaţiile viitoare şi analiza orbitelor obiectelor transneptuniene pot furniza indicii suplimentare cu privire la originea propusă pentru Planeta 9, dacă aceasta este un nucleu planetar expulzat în afara Sistemului Solar, aşa cum s-a propus inițial, sau dacă este o exoplanetă capturată.

În acest moment, datorită lipsei observațiilor directe ale Planetei 9 și numărului mare de obiecte cosmice care pot fi afectate de aceasta, nu se poate confirma existenţa ei. Deşi astronomii au oferit unele idei interesante cu privire la Planeta 9, avem nevoie de dovezi pentru aceasta. Dacă ea există și se dovedește a fi o exoplanetă capturată, atunci probabil că aceasta va fi prima exoplanetă pe care o vom putea vizita cândva în viitor.

Planeta 9 ar putea fi formată din fier și gheață

Alte simulări pe calculator sugerează că Planeta 9 ar fi fost o planetă similară cu Neptun şi Uranus. Astronomii au calculat cum s-a modificat mărimea, temperatura, luminozitatea și culoarea unui astfel de obiect cosmic după ce acesta s-a deplasat din poziţia în care s-a format până la o distanţă de aproximativ 700 UA față de Soare (1 UA = distanța dintre Pământ și Soare).

UranusPlaneta 9 ar putea fi similară cu Uranus. Credit: NASA, ESA şi M. Showalter

Această cercetare sugerează că Planeta 9 ar fi un fel de „mini-Uranus”, având un miez de fier, o manta din silicaţi, un strat de gheaţă şi mai multe straturi exterioare formate din apă și hidrogen. Temperatura sa ar fi de aproximativ -226° C și aceasta s-ar datora mai mult unei surse de căldură internă decât absorbţiei energiei solare, ceea ce înseamnă că ar fi dificil să o observăm cu ajutorul telescoapelor optice. De fapt, planeta ar reflecta foarte puțină lumină solară, ceea ce înseamnă că ea ar fi vizibilă în infraroșu (căldură) în loc de lumină vizibilă.

Astfel, cercetarea de faţă este utilă pentru oamenii de știință deoarece le oferă indicii despre ce ar trebui să caute.

Planeta 9 ar putea fi mai greu de detectat decât ne imaginăm

Pentru localizarea Planetei 9, astronomii folosesc telescoape, precum şi o serie de date obţinute în urma unor programe de cercetare a bolţii cereşti precum WISE, Catalina Sky şi Pan-STARRS. Până în prezent, aceste căutări nu au avut succes. Cu toate acestea, activitatea de căutare va continua în viitor cu ajutorul Subaru Telescope, ALMA, Dark Energy Survey  și telescopului spaţial James Webb.

Telescopul Subaru Telescopul Subaru. Credit: Denys/wikimedia, CC BY-SA

Există însă și alte moduri prin care se poate deduce prezenţa Planetei 9. De exemplu, s-a sugerat că orbita sondei spațiale Cassini, care a ajuns până la Saturn, ar putea fi afectată de atracția gravitațională a Planetei 9 care s-ar afla în constelaţia Cetus, la o distanţă aproximativă de 630 UA faţă de Soare. Cu toate acestea, mulți oameni de știință sunt sceptici în această privinţă.

Şi totuşi, de ce n-am văzut-o până acum? Studiul care a modelat structura internă a ipoteticei planete a indicat că planeta ar fi uşor de detectat în urma unui studiu al bolţii cereşti precum WISE și a estimat că Planeta 9 ar fi de 3,7 ori mai mare ca Pământul. Această valoare este considerabil mai mică decât estimarea iniţială, conform căreia planeta ar fi de 10 ori mai mare ca Pământul. Prin urmare, cercetătorii susțin că ar fi foarte greu să se identifice planeta cu ajutorul instrumentele actuale, dar sugerează că telescoapele viitoare vor fi în măsură să facă acest lucru.

Mai mult decât atât, unii astronomi sugerează că planeta s-ar putea afla la afeliu (în punctul de pe orbită cel mai îndepărtat de Soare), ceea ce ar face ca planeta să fie greu de observat în prezent.

Cel mai probabil, Planeta 9 nu ne va ucide

Astronomii au sugerat că Planeta 9 orbitează în jurul Soarelui la o distanţă cuprinsă între 200 și 1.200-2.000 UA, adică se află mult mai departe de noi decât Soarele. Acest lucru înseamnă că ar trebui să fim în siguranță. Cu toate acestea, teoriile conspirației nu au întârziat să apară, sugerându-se că Planeta 9 ar putea atrage spre Pământ alte obiecte cosmice. Nu există nicio dovadă că viaţa de pe Pământ este ameninţată de vreun obiect cosmic care se îndreaptă spre noi. Pentru siguranţă, este bine însă să monitorizăm cu atenţie obiectele din apropierea Pământului.

Planeta 9, dacă există, va fi cu siguranță dificil de detectat. Noi știm că mişcarea orbitală a șase obiecte transneptuniene susţine existența sa, deși chiar și acest lucru nu este universal acceptat de către astronomi. Cu toate acestea, se justifică căutarea detaliată a acesteia. Datorită modelarii computerizate, domeniul de căutare se va micşora. În același timp, tehnologia evoluează și observațiile astronomice se vor îmbunătăţi. Dacă Planeta 9 există, atunci aceasta ar trebui să fie găsită în următorii câțiva ani.

Traducere şi adaptare după A stolen exoplanet that will kill us all? Here’s what we do know about ‘Planet Nine’