Astronomie

Evoluţia Universului într-o prezentare video de mai puţin de 3 minute

Conform modelului cosmologic Big Bang, Universul a început ca o singularitate mai mică decât un proton în urmă cu mai mult de 13 miliarde de ani. Atunci nu existau planete, stele și nici măcar legile fizicii.

Cum a ajuns Universul să arate aşa cum îl vedem în prezent?

UniversulCredit: Business Insider

În clipul video de mai jos putem urmări, în mai puțin de 3 minute, tot ceea ce se știe în prezent despre evoluția Universului pe baza modelului Big Bang.

Credit: Business Insider

Să începem cu inflația cosmică. Se crede că în această etapă din evoluţia Universului s-a produs o expansiune exponențială a acestuia în intervalul 10-36 – 10-32 secunde de la evenimentul Big Bang. Creșterea Universului în această fracțiune infinitezimală de timp ar fi comparabilă cu mărirea aproape instantanee a unei furnici până la dimensiunea galaxiei Calea Lactee.

Universul a devenit tot mai rece pe măsură ce s-a extins şi în timpul inflației cosmice acesta era format dintr-un amestec fierbinte de quarcuri și gluoni, blocurile fundamentale ale materiei.

Etapa de nucleosinteză a Universului a avut loc între 3 şi 20 minute de la Big Bang. În această perioadă Universul s-a răcit suficient de mult pentru ca quarcurile și gluonii să se combine pentru a forma protonii, neutronii și, eventual, primii atomi. În etapa de nucleosinteză a Universului s-au format nucleele de hidrogen, heliu şi litiu, dar Universul era încă prea fierbinte pentru ca nucleele formate să captureze electronii.

Universul era compus dintr-o plasmă foarte fierbinte formată din hidrogen, heliu, litiu și electroni liberi. Fotonii erau captați și re-emiși în permanență, iar Universul era opac.

În continuare a avut loc o schimbare importantă. Materia a devenit predominantă în raport cu radiația, iar aglomerările de materie densă, „semințele” viitoarelor stele, au început să se formeze.

După 380.000 de ani de la Big Bang, Universul devine suficient de rece pentru ca nucleele atomice să captureze electronii. Aceasta este etapa de recombinare în care fotonii au putut să se propage prin spațiu și Universul a devenit transparent. În prezent putem detecta radiaţia emisă în această etapă timpurie a Universului sub forma radiaţiei cosmice de fond.

În intervalul cuprins între 380.000 şi 450 de milioane de ani după Big Bang se formează primele stele şi galaxii.

În prezentarea video realizată de  Business Insider putem vedea cât de mult a evoluat Universul în ultimii 13,8 miliarde de ani de la o singularitate până la structura sa din prezent.

One thought on “Evoluţia Universului într-o prezentare video de mai puţin de 3 minute

• Prin ipoteza bing-bang, a singularităţii iniţiale, teoria relativităţii (generalizate) e inconsecventă. Dacă tot universul cunoscut a fost la un moment dat acumulat într-o singularitate „de mărimea unui proton”, atunci acea singularitate nu ar fi explodat niciodată, conform teoriei, ci mai degrabă s-ar fi prăbuşit spre interior (la infinit) dispărând în inefabil.

Existenţa universului şi stabilitatea sa labilă, la limita posibilului, prin valorile critice ale unor constante fundamentale, ce par că au luat asemenea valori care să favorizeze viaţa, nu este decât o minune. Dacă mai luăm în seamă şi alcătuirea sa inteligentă, este mai probabil ca universul să fie creaţia unei Inteligenţe cosmice, dar nu înţeleg cine se sperie de acest „Agent inteligent” (cum îi spunea Newton), capabil să creeze universuri, pe care religiile lumii îl proclamă dintotdeauna ca fiind Dumnezeu.

Răspunde