Terra

Întrerupem un alt ciclu major al Pământului și nimeni nu vorbește despre asta

Activitatea umană încălzește planeta, pune în pericol fauna sălbatică și chiar modifică rotația Pământului. Acum se pare că avem și un efect grav dăunător asupra ciclului natural al sării pe planeta noastră, arată un nou studiu.

În timp ce procesele geologice și hidrologice aduc, în mod natural, sare pe suprafața Pământului pe perioade lungi de timp, accelerăm acest flux natural datorită exploatării miniere, utilizării terenurilor și folosirii sărurilor de drum pentru a topi gheața.

Sarea dezgheață drumurile

Credit: Milan Krasula/iStock/Getty Images Plus

Cercetătorii de la Universitatea din Maryland, Universitatea din Connecticut, Virginia Tech și alte instituții și-au unit expertizele pentru a documenta ceea ce ei descriu drept o „amenințare existențială” pentru aprovizionarea cu apă dulce.

Echipa a analizat o varietate de săruri diferite – nu doar varietatea de clorură de sodiu pe care majoritatea dintre noi o folosește cu ușurință în gătit – și într-o serie de medii diferite, inclusiv concentrațiile de sare în râuri și în sol. Anumite evenimente, cum ar fi secarea lacurilor, măresc chiar și la concentrațiile de sare din aer.

„Acum douăzeci de ani, tot ce aveam erau studii de caz. Am putea spune că apele de suprafață erau sărate aici, în New York sau apa potabilă din Baltimore.

Arătăm acum că există un ciclu – din adâncimea Pământului la atmosferă – care a fost perturbat semnificativ de activitățile umane”, afirmă ecologistul Gene Likens, de la Universitatea din Connecticut.

Printre constatările studiului se numără că aproximativ 2,5 miliarde de acri de sol ( 1 acru = 0,4 ha) din întreaga lume au fost afectați de salinizarea cauzată de om și că sarea folosită pentru a dezgheța drumurile ajunge, de asemenea, în aer.

Salinitatea tot mai mare a surselor de apă dulce este una dintre cele mai mari preocupări. Dacă tendința continuă, găsirea de apă suficientă pentru ca populația lumii să o bea ar putea deveni o adevărată provocare – și asta înainte de a ajunge la daunele aduse animalelor și habitatelor lor.

„Dacă te gândești la planetă ca la un organism viu, atunci când acumulezi atât de multă sare, ar putea afecta funcționarea organelor vitale sau a ecosistemelor”, spune geologul Sujay Kaushal de la Universitatea din Maryland.

Concentrațiile de sare afectează mai multe aspecte ale vieții decât ne-am putea da seama, de la cât de multă zăpadă se formează pe vârfurile munților până la cât de probabil este să ne îmbolnăvim de boli respiratorii.

Cercetătorii cer să se facă mai mult pentru a evalua impactul nostru asupra ciclului sării și pentru a reduce acest impact: un punct de plecare ar putea fi cele 44 de miliarde de pounzi  (1 pound = 453,5 g) de sare distribuite pe drumurile din SUA în fiecare an. În cele din urmă, vor fi necesare studii și reglementări suplimentare.

„Aceasta este o problemă foarte complexă, deoarece sarea nu este considerată un contaminant principal al apei potabile în SUA, așa că reglementarea acesteia ar fi o acțiune importantă.

Cred însă că este o substanță care atinge în mediu niveluri dăunătoare”, a spus Kaushal.

Cercetarea a fost publicată în Nature Reviews Earth & Environment.

Traducere după We’re Disrupting Another Major Earth Cycle, And No One’s Talking About It