Computer

Google Chrome a lansat o nouă modalitate de a vă urmări și de a difuza anunțuri. Iată ce trebuie să știți

Google a anunțat că aşa numitul Privacy Sandbox a fost lansat pentru „majoritatea” utilizatorilor Chrome și va ajunge la 100% dintre utilizatori în lunile următoare. Dar ce este, mai exact?

Noua suită de funcții reprezintă o schimbare fundamentală în modul în care Chrome va urmări datele utilizatorilor în beneficiul agenților de publicitate. În loc de cookie-uri terță parte, Chrome poate acum să acceseze direct istoricul de navigare pentru a aduna informații despre „subiectele” publicitare (mai multe despre asta mai târziu).

Odată cu versiunea din 2019, această schimbare a atras multe controverse, deoarece unii comentatori au considerat-o invazivă în ceea ce privește confidențialitatea.

Înțelegerea modului în care funcționează aceasta este importantă, deoarece Chrome rămâne cel mai utilizat browser din lume, cu o cotă de piață de 63% în mai 2023 (Safari este pe locul doi cu 13%)..

Stai, ce este un cookie?

În 1994, inginerul de calculatoare Lou Montulli de la Netscape a revoluționat modul în care navigam pe internet cu inventarea „cookie”-urilor. Pentru prima dată, paginile web își puteau aminti parolele, preferințele, setările de limbă și chiar coșurile de cumpărături.

Această metodă trebuia să fie un schimb privat de informații doar între un utilizator și un site web – ceea ce este cunoscut sub numele de cookie primar. Dar în doi ani, agenții de publicitate au descoperit cum să „pirateze” cookie-urile pentru a urmări utilizatorii. Acestea sunt cookie-uri de la terți.

Vă puteți gândi la un cookie primar că la un asistent de magazin, care vă ascultă preferințele și este bucuros să vă țină gențile sau hainele în timp ce faceți selecția produselor, dar numai în timp ce vă aflați în magazinul lor.

Un cookie terță parte este ca un microfon dintr-un vechi film de spionaj. Ascultă totul în camera ta, dar împărtășește informațiile doar aliaților săi. „Spionul” poate plasa aceste cookie-uri pe site-urile altor persoane, pentru a înregistra ce vizitezi și ce date introduci. Dacă te-ai întrebat vreodată cum ți-a oferit Facebook un anunț despre ceva legat de o știre pe care tocmai ai citit-o, probabil că ai activat cookie-urile terță parte.

Urmărirea și supravegherea online nereglementată prin cookie-uri au fost implicite până în 2018, când au fost introduse Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) și Legea privind confidențialitatea consumatorilor din California (CCPA). Dacă ați observat mai multe ferestre pop-up care vă anunță despre cookie-uri și vă cer consimțământul informat, atunci trebuie să ştiţi că ele se datorează directivelor GDPR și CCPA.

Primele browsere care au dezactivat suportul pentru cookie-uri terțe au fost Safari de la Apple în 2017 și Firefox de la Mozilla în 2019.

Google este şi o companie importantă de publicitate online, reclamele reprezentând 57,8% din veniturile Google începând cu 2023. Probabil că din acest motiv a fost mai lentă în dezactivarea cookie-urilor terță parte în Chrome. Odată cu introducerea Privacy Sandbox, Google speră să înceapă să dezactiveze cookie-urile cândva în 2024.

Prin ce diferă Privacy Sandbox de cookie-uri?

Detaliile despre cum funcționează colecția de funcții Privacy Sandbox sunt mai degrabă tehnice. Dar iată câteva dintre cele mai importante aspecte.

În loc să folosească cookie-uri terță parte pentru a vă difuza reclame pe internet, Chrome va oferi ceva numit subiecte de publicitate. Acestea sunt rezumate la nivel înalt ale comportamentului dvs. de navigare, urmărite local (cum ar fi în istoricul dvs. de navigare), pe care companiile le pot accesa la cerere pentru a vă difuza reclame pe anumite subiecte.

În plus, există funcții precum Audiența protejată care vă poate difuza anunțuri pentru „remarketing” (de exemplu, Chrome v-a urmărit accesând o înregistrare pentru un prăjitor de pâine, deci acum veți primi anunțuri pentru prăjitoarele de pâine în altă parte) și Raportarea atribuirii, care adună date la clicurile pe anunțuri.

Pe scurt, în loc să spioneze cookie-urile terță parte, funcțiile pe care aceste cookie-uri le permit vor fi disponibile direct în Chrome.

Urmărirea utilizatorilor este neapărat o practică rea?

În timp ce Google prezintă Privacy Sandbox ca ceva care va îmbunătăți confidențialitatea utilizatorilor, nu toată lumea este de acord.

Dacă aceste funcții sunt activate, Google – una dintre cele mai mari companii de publicitate din lume – este în esență capabilă să vă urmărească oriunde pe web.

Google-Privacy Sandbox

Credit: Chris Yang/Unsplash

Tehnologia de urmărire poate, fără îndoială, să ne avantajeze și pe noi. De exemplu, ar putea fi utilă dacă un magazin online îţi amintește la fiecare trei luni că ai nevoie de o periuță de dinți nouă sau că anul trecut ai cumpărat o felicitare de ziua de naștere pentru mama ta.

Descărcarea efortului cognitiv, cum ar fi mementourile ca acestea, este o modalitate excelentă prin care automatizarea poate ajuta umanitatea. În acest caz, urmărirea ne poate face viața mai ușoară și mai plăcută.

Cu toate acestea, dacă nu vă simțiți confortabil cu supravegherea, alternativa la cookie-urile terță parte poate să nu fie neapărat noul Privacy Sandbox din Chrome.

Alternativa este de a dezactiva complet urmărirea.

Ce poţi face?

Dacă nu doriți ca activitățile dumneavoatra online să fie urmărite în scopuri publicitare, există câteva opțiuni simple.

De departe, cele mai private browsere sunt browserele specializate fără urmărire care nu acordă prioritate urmăririi, cum ar fi DuckDuckGo și Brave. Puteţi folosi şi Safari sau Firefox care au deja cookie-uri de la terți blocate în mod implicit.

Setări Google Chrome

Instrumentele găsite în Google Chrome sunt amplasate în Setări – Confidențialitate reclame. Puteți activa sau dezactiva fiecare secțiune individual și puteţi da clic pe ele pentru a vedea mai multe detalii. Captură de ecran prin The Conversation

Dacă nu vă deranjează niște reclame utile direcționate, puteți lăsa setările Chrome Privacy Sandbox activate.

Dacă doriți să ajustați aceste setări sau să le dezactivați, daţi clic pe cele trei puncte din colțul din dreapta sus și accesați Setări > Confidențialitate și securitate > Confidențialitatea reclamelor. Nu este clar dacă dezactivarea acestor funcții va opri Chrome să colecteze aceste date sau dacă, pur și simplu, nu le va partaja agenților de publicitate. Puteți afla mai multe detalii despre fiecare funcție pe pagina de ajutor Google Chrome.

În cele din urmă, este bine să ne amintim că nimic nu vine cu adevărat gratis. Dezvoltarea software-ului costă bani. Dacă nu plătiți pentru asta, atunci este probabil ca datele dumneavoastră să facă obiectul publicităţii online.

Din acest motiv, trebuie să revoluționăm modul în care ne gândim la propriile noastre date și la ce valoare au acestea cu adevărat.

Traducere după Google Chrome just rolled out a new way to track you and serve ads. Here’s what you need to know

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *