Cultură

Canale de radicalizare: cum sunt afectați oamenii de publicitatea direcționată pe rețelele de socializare

Te-ai uitat vreodată la un produs în online, pentru ca mai apoi paginile rețelelor tale de socializare să fie pline de reclame despre acel produs?

Nu este vorba despre nicio coincidență, aceste reclame ciudate oferă o imagine a unor mecanisme ascunse care-ți aduc în față un articol pe care-l cauți pe Google, pe care îl apreciezi pe Facebook sau atunci când navighezi aleator prin conținutul rețelelor de socializare.

Aceste mecanisme sunt tot mai folosite pentru scopuri viciate, altele decât pentru publicitate agresivă. Amenințarea rezidă din modul în care această publicitate orientată interacționează cu peisajul politic divizat din zilele noastre.

În calitate de specialist în rețele de socializare, pot observa modul în care oamenii caută să-i radicalizeze pe alții folosindu-se de această publicitate specifică pentru a induce viziuni extreme în auditoriu.

Advertisement

Publicitate individualizată

Publicitatea este, fără îndoială, un instrument puternic. Reclama potrivită poate ajuta la modelarea sau crearea cererii pentru un nou tip de produs, refacerea imaginii unui produs mai vechi sau chiar la consolidarea modului în care este percepută o companie în ansamblul ei.

Campaniile politice se folosesc de strategii similare pentru promovarea candidaților și a ideilor, iar țările s-au folosit de ele pentru a derula adevărate războaie propagandistice.

Publicitatea în mass-media este, de asemenea, puternică, dar mass-media are un mecanism intern moderator. Atunci când se încearcă influențarea unui grup mare de oameni într-o anumită direcție, mass-media poate acționa atât de intens pe cât i se permite. Dacă se merge prea departe sau prea repede, se poate pierde interesul oamenilor.

Profilele detaliate pe care companiile de rețele sociale le construiesc pentru unii dintre utilizatorii acestora fac din publicitate un instrument și mai puternic prin îngăduirea sursei de publicitate să personalizeze mesajul pentru fiecare individ în parte.

Aceste profile includ, cel mai adesea, mărimea și valoarea locuinței tale, anul în care ți-ai achiziționat automobilul, dacă aștepți venirea pe lume a unui copil sau dacă ești sau nu un împătimit al berii.

În consecință, rețelele de socializare au o capacitate sporită de a-i expune pe oameni la anumite idei, cu atât mai rapid pe cât sunt acestea acceptate mai ușor și mai repede.

Aceleași mecanisme pot recomanda unui consumator exact produsul potrivit sau pot sugera unei persoane substanțe care dau dependență exact în momentul în care aceasta este vulnerabilă. Toate acestea ne pot duce cu gândul la unele teorii ale conspirației.

Nu ne mai mira că membrii unei familii sau prietenii ajung să se găsească în tabere diferite ale unor discuții importante pe teme de interes major.

Mulți oameni recunosc rețelele sociale ca fiind parte din problemă, dar cum pot aceste mecanisme tehnologice publicitare complexe să contribuie la diviziuni în peisajul politic?

Fărâme de extremism

O parte importantă a răspunsului este legată de faptul că oameni asociați unor guverne străine, fără recunoașterea acestui lucru, iau de obicei poziții radicale prin intermediul postărilor de pe rețelele de socializare, cu scopul asumat de a „planta” semințele dezbinării și conflictului.

Aceste postări radicale, extreme, profită de algoritmii rețelelor de socializare, care sunt concepuți în așa fel încât să sporească implicarea, adică recompensează conținutul care produce o reacţie.

O altă parte importantă din răspuns este dată de faptul că unii oameni caută să-i radicalizeze pe alții prin ademenirea cu firimituri de informații care conduc la poziții din ce în ce mai radicale.

Aceste canale de radicalizare din cadrul rețelelor de socializare funcționează, în mare parte, la fel ca modalitatea de recrutare a unor extremişti.

Mulți oameni sunt conduși către teorii ale conspirației și opinii extremiste din poziții mai puțin extreme. Credit: AP/Ted S. Warren

Poți crede „că-ți faci singur documentarea”, trecând de la o sursă la alta, dar în realitate navighezi pe canalul de radicalizare special creat să te poarte spre un conținut tot mai extrem, într-un ritm adaptat și personalizat.

De exemplu, după analiza a peste 72 de milioane de comentarii de la mai mult de 330.000 de videoclipuri postate pe 349 de canale de YouTube, cercetătorii au descoperit că utilizatorii migrau constant de la conținutul moderat spre cel radical.

Rezultatul acestor canale de radicalizare este evident. În locul unei majorități care să aibă opinii moderate cu puține elemente radicale, t ot mai puțini oameni aleg o cale de mijloc.

Advertisement

Cum te poți apăra?

Înainte de toate, recomand adoptarea unei atitudini sceptice față de recomandările pe care le fac rețelele de socializare. Mulți oameni au apelat la aceste rețele din dorința de a găsi ceva particular, pentru ca după o oră și mai bine de navigare să nu aibă nici cea mai mică idee despre ce au vizionat acolo.

Rețelele de socializare sunt în așa fel construite încât să provoace dependență.

Am încercat să schițez o cale mai chibzuită spre informația pe care o doresc și încerc, în mod constant, să evit accesarea tuturor recomandărilor care-mi sunt scoase în cale. Dacă totuși citesc ceea ce îmi este sugerat, mă întreb: „Cum poate fi această informație în interesul altcuiva și nu a mea?”

Mai mult, putem susține eforturile prin care se solicită rețelelor de socializare să ofere utilizatorilor posibilitatea de a alege algoritmii, incluzând unii care să poată fi ușor de înțeles.

Poate cea mai importantă recomandare este alocarea a mai mult timp în interacțiunea cu prietenii și familia în afara rețelelor de socializare.

Dacă simt nevoia să distribui un link pentru a-mi susține un punct de vedere, înseamnă că poate nu cunosc acel fenomen într-atât de bine pe cât credeam inițial. Dacă este așa, poate că sunt victima unui conținut care m-a purtat ușor spre o zonă mai extremistă, în loc să aleg materiale care să-mi fie de un real folos în înțelegerea lumii.

Traducere de Vlad Constantin VOINEA după Radicalization pipelines: How targeted advertising on social media drives people to extremes

Advertisement
Share
Comentariu Facebook
Publicat de
Guest-author
Etichete: social media