Paleontologie

Viaţa a apărut mai întâi pe uscat şi nu în oceane, sugerează noile dovezi fosile

Cercetătorii de la University of New South Wales din Australia au descoperit dovezi fosile ale vieții microbiene în depozitele de minerale ale unor izvoare termale.

Descoperirea furnizează cele mai vechi dovezi privind viața pe uscat și îi poate ajuta pe oamenii de ştiinţă în eforturile lor privind căutarea vieţii extraterestre.

Viața pe uscat

Oamenii de știință au emis două ipoteze diferite cu privire la originea vieții pe Pământ. Prima dintre ele, care este și cea mai populară, presupune că viața a început în apropiere de izvoarele hidrotermale de pe fundul oceanelor Pământului în urmă cu miliarde de ani. A doua ipoteză sugerează că viața a apărut pe uscat.

În prezent cercetătorii de la University of New South Wales (UNSW) au descoperit dovezi fosile care susțin a doua ipoteză.

„Descoperirea noastră indică faptul că viața era prezentă pe uscat cu mult mai devreme decât s-a crezut anterior, adică cu aproximativ 580 milioane de ani”, a explicat Tara Djokic, autorul studiului publicat în Nature Communications, într-un comunicat al UNSW.

Cele mai vechi dovezi ale vieții pe uscatCele mai vechi dovezi ale vieţii pe uscat. Credit: Futurism

Oamenii de știință de la UNSW au descoperit dovezi fosile privind viața timpurie de pe Pământ în timp ce studiau depozitele izvoarelor termale de la Pilbara Craton din Australia de Vest. Aceste depozite bine conservate au o vechime de aproximativ 3,5 miliarde de ani și ele conțin un anumit tip de mineral, geyserit, care se formează doar în mediul izvoarelor termale terestre.

Fosilele sugerează că viața a apărut pe uscatCredit: UNSW

Viața extraterestră

Descoperirea cercetătorilor de la UNSW este importantă atât pentru înţelegerea apariţiei vieţii pe Pământ, cât şi pentru implicaţiile sale majore în căutarea vieţii extraterestre.

„Cercetările noastre au implicații majore în căutarea vieții pe planeta Marte, deoarece Planeta Roșie conţine zăcăminte vechi ale unor izvoare termale care au o vârstă similară cu cea a depozitelor de la Pilbara Craton”, a explicat Djokic.

Într-adevăr, prezența apei pe planeta Marte este susținută de o serie de dovezi. O parte din această apă ar fi sub formă de iazuri asemănătoare cu izvoarele termale străvechi de pe Pământ, cum ar fi cele din regiunea Columbia Hills.

„Depozitele Pilbara au aceeaşi vârstă cu cea mai mare parte a crustei de pe Marte, ceea ce face ca depozitele izvoarelor termale de pe Planeta Rosie să fie de interes pentru căutarea unor eventuale fosile”, a declarat Van Kranendonk, directorul Australian Center for Astrobiology

Desigur, toate acestea presupun că viața care ar fi putut exista pe Marte a fost similară cu cea de pe Pământ, cel puțin la nivel microbian.

„Dacă pe Pământ s-au descoperit dovezi fosile ale vieţii în apropierea izvoarelor termale, atunci s-ar putea ca şi pe Marte să descoperim în apropierea izvoarelor termale urmele unor eventuale forme de viaţă”, a concluzionat Djokic.