Tehnologie

Un nou material poate bloca sunetul, dar nu și aerul sau lumina

Cercetătorii de la Boston University au creat un nou material care pare că sfidează logica: aerul și lumina trec prin acest material, dar nu şi sunetul.

Acest lucru înseamnă că în viitor vom putea atenua sau elimina, după dorinţa noastră, sunetele nedorite.

„Ideea este că acum putem proiecta obiecte care să blocheze sunetul”, a declarat cercetătorul Xin Zhang într-un comunicat de presă.

Într-o lucrare publicată recent în revista Physical Review B, cercetătorii au descris modalitatea prin care au reuşit să creeze ceea ce ei au denumit un „metamaterial acustic”.

Cercetătorii au calculat mai întâi dimensiunile și caracteristicile necesare unui material pentru ca acesta să reflecte înapoi undele sonore incidente, fără a bloca aerul sau lumina.

Ulterior, cercetătorii au imprimat 3D noul material într-o formă de gogoaşă şi l-au atașat la un capăt al unei țevi din PVC, la celălalt capăt al acesteia fiind atașat un difuzor.

Metamaterial acustic

Metamaterial acustic. Credit: Cydney Scott

Atunci când prin difuzor au fost emise note înalte, cercetătorii au descoperit că forma lor a blocat 94% din sunetul care venea prin ţeavă.

„Am obţinut acest rezultat în modelele noastre computerizate, dar una este să observi un anumit nivel de presiune sonoră modelat pe un computer și alta este să-l constaţi în urma unui experiment”, a declarat cercetătorul Jacob Nikolajczyk în comunicatul de presă

Cercetătorii afirmă că noul material poate fi utilizat în numeroase aplicaţii.

„Structura noastră este foarte ușoară și fiecare piesă realizată din acest material ar putea fi folosită ca o țiglă sau cărămidă pentru a construi un zid care să blocheze sunetul”, a declarat Zhang în comunicatul de presă.

Noul material ar putea fi folosit pentru atenuarea sunetelor emise de drone, sistemele de încălzire, ventilaţie şi răcire ale clădirilor sau chiar de dispozitivele de rezonanţă magnetică nucleară (RMN).

Practic, orice lucru zgomotos ar putea deveni mai puțin zgomotos prin utilizarea acestui nou material.