Tehnologie

Un nou concept de avion de pasageri pentru reducerea consumului de combustibil, zgomotului şi poluării avioanelor comerciale

D8 este numele unui nou concept de avion de pasageri care ar putea reduce, în mod semnificativ, zgomotul şi poluarea caracteristice transportului aerian. Noul tip de avion ar putea garanta un cer mai curat.

Creşterea permanentă a traficului aerian global de pasageri presupune mărirea numărului avioanelor comerciale de linie și a numărului zborurilor operate de acestea. În consecinţă, poluarea provocată de avioanele comerciale s-a mărit, ceea ce contravine obiectivelor climatice privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cauzate de avioanele de pasageri şi de marfă.

Cu toate acestea, o echipă de proiectanţi din cadrul Aurora Flight Sciences, Massachusetts Institute of Technology (MIT) şi Pratt & Whitney a propus recent un nou concept de avion de pasageri cu ajutorul căruia s-ar putea reduce consumul de combustibil și zgomotul avioanelor comerciale, dar și poluarea aerului.

În anul 2008, cercetătorii au început să lucreze la un nou concept de proiectare a aeronavelor comerciale, ca parte a programului N + 3 al NASA. Noul tip de avion comercial, denumit D8, ar putea reduce semnificativ zgomotul, cantitatea de combustibil şi emisiile de gaze poluante ale avioanelor de pasageri.

Diferența principală dintre D8 și alte aeronave de pasageri, cum ar fi Boeing 737 sau Airbus A320, o reprezintă poziția motoarelor. În loc ca acestea să fie plasate sub aripile avionului, proiectanţii au ales să amplaseze motoarele deasupra fuzelajului, corpul avionului, lângă „coada” aeronavei. Acest lucru reduce tracţiunea și scade consumul de combustibil.

Fuzelajul este mai mare și mai oval în cazul lui D8 în comparaţie cu cel al unui avion obişnuit de pasageri, astfel încât acesta poate genera o anumită forţă portantă. Aeronava D8 are „coada” şi aripile mai mici şi mai ușoare decât ale unui avion de pasageri obişnuit și aceasta are, de asemenea, un „nas” mai aerodinamic.

Un cer mai curat

Emisiile de dioxid de carbon aferente transportului aerian reprezintă în prezent două până la trei procente din emisiile globale de dioxid de carbon şi se estimează că în următorii 10 ani acest procent se va dubla. Unii experți au propus chiar evitarea călătoriei cu avionul într-un efort de combatere a impactului negativ al avioanelor asupra mediului ambiant.

Dacă va fi adoptat în întreaga lume, modelul de avion D8 ar putea conduce la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de gaze cu efect de seră de până la 66% în următorii 20 de ani.

Conform calculelor echipei de proiectanţi, consumul de combustibil al aeronavelor D8 va fi cu 37% mai mic decât cel al avioanelor obişnuite de pasageri din prezent. Aceasta ar însemna, de asemenea, o reducere cu 50% a nivelului de zgomot și o reducere cu 87% a emisiilor de oxid de azot în cursul manevrelor de aterizare și decolare.

Cu toate acestea, D8 va fi mai lent decât alte avioane de pasageri. Producătorii trebuie să stabilească care va fi impactul economic al reducerii vitezei de zbor.

Având în vedere avantajele privind protecţia mediului pe care le oferă conceptul de avion D8, s-ar putea ca producătorii de avioane să fie interesaţi în viitor de dezvoltarea acestui model de avion.

Conceptul de avion D8

D8-model la scară redusă. Credit: NASA 

Echipa de proiectanţi a construit şi a testat deja modelul la scară redusă (1:11) al unei aeronave D8 într-un tunel de vânt al NASA, iar în viitor proiectanţii vor să construiască și să testeze un prototip la scară redusă (1:2). Dacă rezultatele acestor teste vor fi promițătoare, atunci aeronavele D8 ar putea să brăzdeze cerul în cursul anului 2035.

Sursă: Futurism

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *