Medicină-Sănătate

Sistemul imunitar contribuie la apariția cariilor dentare

Sistemul imunitar are un rol esenţial pentru menţinerea stării de sănătate, dar acesta poate cauza şi probleme atunci când nu funcționează corespunzător.

Oamenii de ştiinţă au descoperit noi indicii că printre aceste probleme de sănătate s-ar putea număra şi cariile dentare.

Conform cercetătorilor, cariile dentare reprezintă daunele colaterale ale luptei dintre celulele sistemului imunitar, cunoscute sub numele de neutrofile, și bacteriile din cavitatea bucală. Neutrofilele sunt o categorie de celule albe din sânge, cunoscute sub numele de leucocite.

Neutrofilele acţionează la nivelul gingiilor pentru a combate infecțiile şi chiar dacă ele singure nu deteriorează dinții, se pare că în prezenţa lor bacteriile eliberează un acid pentru autoapărare care poate provoca daune dinților.

„Pare de necrezut ca sistemul nostru imunitar să provoace carii dentare, dar acum avem dovezi în acest sens”, a declarat cercetătorul Yoav Finer de la University of Toronto din Canada.

Cercetătorii au constatat în urma testelor efectuate în laborator că acidul eliberat de bacterii, atunci când acestea sunt atacate de neutrofile, demineralizează dinții, dizolvând smalțul de suprafață care acționează ca o barieră împotriva cariilor dentare.

Enzimele provenite atât de la bacteriile atacate, cât și din neutrofile, pot deteriora dinții care astfel devin vulnerabili la carii, iar acest lucru se poate produce în doar câteva ore.

Potrivit cercetătorilor, atât dentina din dinți, cât și rășina folosită pentru plombele dentare pot deveni vulnerabile.

După ce un dinte s-a demineralizat smalțul pe care l-a pierdut nu poate fi înlocuit complet, deși saliva sau pasta de dinți pot proteja dantură.

În prezent se desfăşoară câteva cercetări promițătoare privind modalitățile de refacere a smaltului dentar, iar acest proces recent descoperit ar putea explica de ce umpluturile din dinți nu rezistă decât câțiva ani.

Acestea au fost concepute pentru a înlocui smalțul și dentina care au fost pierdute, dar se află sub atacul bacteriilor și sistemului imunitar propriu al organismului.

Daune dentare produse de neutrofile

Daune dentare produse de neutrofile. Credit: Russel Gitalis

Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a afla exact care este relația dintre cariile dentare și neutrofile, dar dacă putem înțelege mai bine cariile dentare atunci le putem preveni și trata mai bine.

De asemenea, această descoperire ar putea conduce și la dezvoltarea unor materiale mai bune de umplere a cavităţilor dentare care să reziste mai bine la atacul bacteriilor și neutrofilelor.

Bacteriile din cavitatea bucală sunt principala cauză a cariilor dentare, dar dacă cercetătorii au dreptate, atunci sistemul imunitar al organismului agravează această problemă.

„Acesta este primul studiu de bază care arată că neutrofilele pot demineraliza dentina dinților şi pot descompune rășinile compozite din plombele dentare.

Acest lucru sugerează că neutrofilele ar putea provoca apariţia cariilor dentare”, a declarat cercetătorul Russel Gitalis de la University of Toronto.

Cercetarea a fost publicată în Acta Biomateralia.