Paleontologie

Șase descoperiri recente care au schimbat modul în care gândim originile umane

Studiul științific al evoluției umane ne-a asigurat istoric o ordine reconfortantă a lucrurilor. Oamenii moderni au fost descriși ca fiind mai inteligenți, mai intelectuali și mai grijulii decât predecesorii noștri ancestrali.

De la reconstrucțiile arheologice ale oamenilor de Neanderthal în care aceştia erau descrişi ca fiind  încovoiați, păroși și brutali, până la filmele cu ”oamenii cavernelor”, strămoșii noștri străvechi n-au avut parte de o presă bună.

Omul de Neanderthal

Mascul adult de Neanderthal, reconstituire pe baza rămășițelor vechi de 40.000 de ani găsite la Spy în Belgia. Credit: IR Stone/Shutterstock

Totuşi, în ultimii cinci ani, descoperirile au schimbat această viziune. În cartea mea recentă, Hidden Depths: The Origins of Human Connection, susțin că acest lucru este important pentru modul cum ne vedem pe noi înșine astăzi, cum ne imaginăm viitorul, dar și pentru înțelegerea trecutului nostru.

Se remarcă șase revelații.

1. Există mai multe specii umane decât ne-am imaginat vreodată

Specii precum Homo Longi au fost identificate abia în 2018. Acum sunt cunoscute 21 de specii de hominizi.

În ultimii câțiva ani, ne-am dat seama că strămoșii noștri Homo Sapiens ar fi putut întâlni până la opt dintre aceste tipuri diferite de oameni, de la specii robuste și îndesate, inclusiv neandertalieni și rudele lor apropiate denisovenii, până la cei scunzi (mai puțin de 1,5 metri înălțime) și oameni cu creier mic, cum ar fi Homo Naledi.

Homo Sapiens nu a fost destinația evolutivă inevitabilă. Nici nu se încadrează în vreo progresie liniară simplă sau într-o scară de progres. Poate că creierul lui Homo Naledi a fost mai mic decât cel al unui cimpanzeu, dar există dovezi că aceşti hominizi au fost avansaţi din punct de vedere cultural și și-au plâns morții .

Neandertalienii au creat artă simbolică, dar nu erau la fel ca noi. Neandertalienii au avut multe adaptări biologice diferite, care ar fi putut include hibernarea.

2. Oamenii hibrizi fac parte din istoria noastră

Speciile hibride de oameni, văzute cândva de experți ca o ficțiune științifico-fantastică, ar fi putut juca un rol cheie în evoluția noastră. Dovezile despre importanța hibrizilor provin din genetică.

Traseul evolutiv nu se regăseşte doar în ADN-ul propriei noastre specii (care include adesea gene importante moștenite de la neandertalieni), ci și în schelete de hibrizi. Un exemplu este ”Denny”, o fată cu o mamă neandertaliană și un tată denisovan. Oasele ei au fost găsite într-o peșteră din Siberia.

3. Am avut noroc

Trecutul nostru evolutiv este mai complex decât au crezut oamenii de știință.

Ați fost vreodată deranjaţi de dureri de spate? Ar trebui să fie suficient pentru a vă arăta că suntem departe de a fi perfect adaptați.

Știm de ceva timp că evoluția împletește soluții ca răspuns la un ecosistem care s-ar putea să se fi schimbat deja. Cu toate acestea, multe dintre schimbările din descendența noastră evolutivă umană pot fi rezultatul întâmplării. De exemplu, acolo unde populațiile izolate au o caracteristică, cum ar fi o anumită trăsătură a aspectului lor, care nu are o mare importanță pentru supraviețuire și această formă continuă să se schimbe în descendenți.

Caracteristicile feței neandertalienilor (cum ar fi sprâncenele lor pronunțate) sau ale corpului (inclusiv cutia toracică mare) ar fi putut rezulta, pur și simplu, dintr-o mutaţie genetică.

Epigenetica ne arată că genele se pot activa doar în medii specifice, ceea ce complică lucrurile. Genele ar putea predispune pe cineva la depresie sau schizofrenie, de exemplu. Cu toate acestea, persoanele respective pot dezvolta afecțiunea doar dacă aceasta este declanșată de anumite lucruri din viaţa lor.

4. Soarta noastră este împletită cu natura

Poate că ne place să ne imaginăm că suntem stăpâni ai mediului înconjurător, dar este din ce în ce mai clar că schimbările ecologice ne-au modelat ca specie.

Originile noastre au coincis cu schimbări majore ale climei, pe măsură ce ne-am deosebit de alte specii în aceste momente. Se pare că toate celelalte specii de oameni au dispărut ca urmare a schimbărilor climatice.

Trei specii umane majore Homo erectus, Homo heidelbergensis și Homo neanderthalensis au dispărut odată cu schimbări majore ale climei, cum ar fi cele provocate de evenimentul geomagnetic de tranziție Adams sau evenimentul Adams. Acest eveniment a reprezentat o scădere drastică a intensităţii câmpului magnetic al Pământului din urmă cu 42.000 de ani, ca urmare a  inversării câmpului magnetic al Pământului şi care a coincis cu dispariția oamenilor de Neanderthal.

5. Bunătatea este un avantaj evolutiv

Cercetările au descoperit noi motive de speranță pentru viitoarele societăți umane. Oamenii de știință obișnuiau să creadă că partea violentă a naturii umane a fost cea care ne-a ajutat să progresăm pe scara evoluției.

Cu toate acestea, au apărut dovezi ale laturii grijulii a naturii umane și ale contribuției sale la succesul nostru. Scheletele antice prezintă semne remarcabile de supraviețuire de la boli și răni, care ar fi fost dificil, dacă nu imposibil, fără un ajutor.

Urmele compasiunii umane se întind pana în urmă cu un milion și jumătate de ani și oamenii de știință au dovezi privind cunoștințe medicale încă din timpul neandertalienilor.

Altruismul are multe beneficii importante în ceea ce priveşte supraviețuirea. Acesta le-a permis membrilor mai în vârstă ai comunității să transmită cunoștințe importante, iar îngrijirea medicală i-a ținut în viață pe vânătorii pricepuți.

6. Suntem o specie sensibilă

Evoluția ne-a făcut mai expuși emoțional decât ne place să ne imaginăm. Precum câinii domestici, cu care împărtășim multe adaptări genetice cum ar fi o toleranță mai mare față de străini și sensibilitatea la factori sociali, hipersociabilitatea umană a venit cu un preț: vulnerabilități emoționale.

Suntem mai sensibili la felul în care se simt oamenii din jurul nostru și mai vulnerabili la influențele sociale, mai predispuși la tulburări emoționale, la singurătate și la depresie în comparație cu predecesorii noștri.

Sentimentele noastre complexe s-ar putea să nu fie întotdeauna uşor de suportat, dar ele fac parte din transformările cheie care au creat comunități umane mari, conectate. Emoțiile noastre sunt esențiale pentru colaborările umane.

Chiar dacă aceasta este o viziune mult mai puțin liniștitoare asupra locului nostru în lume decât cea pe care o aveam chiar și în urmă cu cinci ani, trebuie să înţelegem că imaginea omului egoist, rațional și având dreptul la un loc privilegiat în natură nu ne-a ajutat cu nimic.

Dacă acceptăm că omul modern nu este punctul culminant al progresului, atunci ne putem aștepta la o evoluţie în bine. Trecutul sugerează că viitorul nostru nu se va îmbunătăți dacă nu facem ceva în acest sens.

Traducere după Six recent discoveries that have changed how we think about human origins