Paleontologie

S-au descoperit celule conservate de dinozaur, dar oamenii de știință nu pot crea Jurassic World

Scenariul filmelor Jurassic Park pare întotdeauna nerealist. Chiar și în ultimul film din această serie, Jurassic World, se lansează ideea creării unor super dinozauri prin ingineria genetică.

Oamenii de știință caută celule de dinozaurOamenii de știință caută celule de dinozaur. Credit: Laurent Mekul

Chiar dacă s-au descoperit ţânţari plini cu sânge de dinozaur, conservaţi timp de sute de milioane de ani în chihlimbar, este extrem de improbabil să se poată readuce la viaţă dinozaurii. Mai există un alt motiv mult mai important: moleculele organice, cum ar fi proteinele și ADN-ul se degradează rapid după moartea unei vietăţi. Acestea nu se conservă în oasele mai vechi de câteva mii de ani. Cel puţin aceasta a fost dogma din lumea ştiinţifică timp de mulți ani.

Ideea unei conservări la nivel molecular în fosile a fost întotdeauna controversată. De exemplu, niciodată nu s-a putut extrage ADN-ul dintr-un os de dinozaur, tocmai pentru că această moleculă complexă se degradează foarte mult într-o perioadă de timp relativ scurtă la scara timpului geologic.

Cu toate acestea, s-au identificat în unele fosile celule sanguine, celule ale pielii și ale mușchilor. Se crede că aceste tipuri de celule şi molecule se conservă extrem de rar, probabil numai în anumite condiţii excepţionale.

În cazul penelor de dinozaur şi a celulelor din pielea acestora, situri cum ar fi depozitul de fosile Jehol Biota din vestul Chinei (unde există roci ce datează din urmă cu 120 milioane ani) s-au dovedit a fi foarte importante, deoarece acolo resturile de dinozauri s-au conservat foarte bine în straturile sedimentare având o granulație fină.

Un nou studiu realizat de Sergio Bertazzo şi colegii săi, cei mai mulţi din cadrul Imperial College din Londra, pare să schimbe această percepție. Se sugerează că resturile organice se conservă mult mai frecvent decât s-a crezut anterior.

Os de dinozaurOs de dinozaur. Credit: Laurent Mekul

Echipa lui Bertazzo a studiat o serie de oase de dinozaur din Canada, toate datând din urmă cu aproximativ 80 milioane ani, folosind cele mai moderne metode de examinare a suprafeţelor şi a compoziţiei interne a fosilelor. În mod curios, nu toate oasele de dinozaur studiate de echipa lui Bertazzo s-au păstrat în condiţii excepționale. În acest caz era vorba doar despre bucăți obișnuite de os, de tipul celor din era Mezozoică (perioada de timp în care au trăit dinozaurii) pe care paleontologii le găsesc în siturile din întreaga lume.

Cercetătorii au analizat fosilele la o scară nanometrică, folosind un microscop electronic pentru a observa cele mai mici detalii și un spectrometru de masă pentru a analiza compoziția chimică a acestora. Studiul a identificat unele structuri evidente din cadrul acestora ce au dovedit conservarea colagenului, componenta proteică a oaselor vertebratelor.

Reconstrucţia 3D a unei fosile.

Chiar dacă structurile observate în oasele de dinozaur provenite din Canada ar putea să nu impresioneze prin frumusețea lor, ele se dovedesc extrem de importante prin faptul că schimbă percepția noastră despre cum şi de ce ţesuturile moi se conservă în oasele fosilizate.

Din păcate, aceasta nu înseamnă că tema din Jurassic Park este mai fezabilă, deoarece ADN-ul din celule este deja degradat. Cu toate acestea, avem acum mai multe informaţii despre forma celulelor și conservarea proteinelor care formează oasele.

Potenţialul de a identifica structuri celulare și componentele lor organice înseamnă, de asemenea, posibilitatea de a se efectua studii suplimentare cu privire la animalele dispărute, ceea ce anterior părea imposibil.

Structurile observate în oasele de dinozaurStructurile observate de echipa de cercetători. Credit: Sergio Bertazzo

În mod evident, aceste rezultate ar putea fi utilizate de cercetătorii din domeniul fiziologiei dinozaurilor. Aveau într-adevăr dinozaurii sângele cald şi un metabolism similar păsărilor sau erau mai degrabă reptile din punct de vedere biologic?

Nu putem reînvia dinozaurii, dar putem înţelege mai bine conservarea fosilelor provenite de la aceştia și biologia lor.

Traducere şi adaptare după Found: preserved dinosaur cells – but sadly scientists still can’t build Jurassic World