Cu toţii am aflat de la televizor de cozile din jurul magazinelor ce oferă echipamente hi-tech, de taberele improvizate de cumpărători, de nerăbdarea acestora și de aplauzele insistente din momentul deschiderii magazinelor. Aceasta este agitaţia ce însoţeşte fiecare nouă tehnologie „must-have”.

De câte telefoane avem nevoieDe câte telefoane avem nevoie? Credit: Mobile phones via www.shutterstock.com

Deşi admir progresele din tehnologia mobilă ce au fost obţinute în ultimul deceniu, dorinţa de a avea cele mai noi telefoane are un efect devastator asupra mediului. Trebuie să recunoaștem acest lucru și să încercăm să ne ocupăm de această problemă, dacă vrem să ne bucurăm în continuare de planeta noastră la fel de mult pe cât ne bucurăm de noile noastre telefoane mobile.

Telefoane mici, probleme mari

Deși telefoanele mobile sunt mici şi conțin o cantitate relativ mică de materiale, dacă ţinem cont de numărul acestora vom constata că realizarea lor necesită o cantitate mare de resurse naturale. Se estimează că doar în Marea Britanie există cel puțin 85 milioane de telefoane neutilizate, fiecare dintre acestea conţinând aur, cupru, argint și alte metale prețioase, care, în cazul în care nu sunt reciclate, trebuie să fie extrase din sol.

Numărul acestor telefoane neutilizate este într-o continuă creştere. Ele conțin aproximativ patru tone de aur, adică resurse pierdute care ar costa 110 milioane lire sterline. Se estimează că aceste telefoane conţin mai mult aur pe tonă decât minereul extras din celebrele mine de aur din Africa de Sud.

Împreună cu Jacquetta Lee am publicat recent o cercetare în International Journal of Life Cycle Assessment care se concentrează pe impactul asupra mediului de-a lungul ciclului de viață al dispozitivelor mobile, de la fabricarea, utilizarea și până la eliminarea lor. Am ajuns la concluzia că actualul model de afaceri din domeniul telefoanelor mobile, care se bazează pe volumul de vânzări și pe cicluri frecvente de înlocuire, are un efect negativ asupra mediului înconjurător.

Problema apare atunci când ciclul de înlocuire este mai scurt decât durata de viață utilă a telefonului. Deși se vorbeşte de trei ani sau mai mult, telefoanele mobile sunt înlocuite, de multe ori, mult mai devreme. Mulți dintre noi ne schimbăm telefoanele mobile prin intermediul unor reînnoiri „gratuite” ale abonamentelor la telefonia mobilă. Această practică nu ar fi o problemă în sine, dacă telefoanele pe care nu le mai folosim ar fi returnate pentru reutilizare sau reciclare.

Euforia cauzată de achiziția unui nou telefonFelicitări. V-aţi cumpărat un nou telefon. Ne vedem şi la anul. Credit: Peter Kneffel / EPA

Cei mai mulţi dintre utilizatorii telefoanelor mobile îşi păstrează telefonul vechi ca pe o rezervă în cazul în care cel nou se sparge sau este pierdut. În scurt timp telefonul înlocuit va fi depășit din punct de vedere moral şi el nu va mai avea nicio valoare practică pentru comunicare sau o valoare monetară pentru o eventuală revânzare. Reciclarea metalelor din telefoanele mobile nu reprezintă în prezent o afacere profitabilă, cumpărătorii nefiind interesaţi să recicleze telefoanele vechi. Acestea ajung de cele mai multe ori în depozitele de deșeuri, iar metalele din interiorul lor se pierd, astfel încât acestea trebuie să fie înlocuite cu materiale noi ce sunt extrase din zăcămintele de minereuri.

Tehnologia cloud și telefonia mobilă

Având în vedere că impactul major asupra mediului înconjurător al telefoanelor are loc, în cea mai mare parte, în timpul perioadei de fabricație, ar trebui să reducem numărul de telefoane ce sunt realizate în fiecare an, să extindem durata de utilizare a acestora și, dacă este posibil, să le facem mai puțin complexe. Este nevoie de un nou model de afaceri în acest domeniu și există o alternativă în acest sens.

În prezent încercăm să identificăm posibilele beneficii ale unui „sistem de servicii mobile pe bază de cloud”. În cadrul acestuia prelucrarea datelor și memoria de stocare a dispozitivelor mobile sunt mutate într-un server aflat la distanță, dar conectat la Internet. Deoarece în acest fel telefoanele mobile nu vor mai avea nevoie de componente hardware foarte performante, dispozitivele mobile ar putea fi mai puțin complexe, ar fi concepute să dureze mai mult și ar necesita mai puține resurse valoroase pentru realizarea lor.

Practic, în acest fel clientul ar achita contravaloarea serviciilor de comunicare şi de acces la unitatea de procesare aflată pe server. Serverul ar urma să fie utilizat prin intermediul unui telefon mobil care va fi închiriat de la furnizorul de servicii de telefonie. În acest fel furnizorul de telefonie mobilă ar fi interesat ca dispozitivul său mobil să fie utilizat o anumită perioadă de timp înainte de a fi returnat pentru obţinerea unuia nou. Metalele prețioase sunt recuperate și componentele ar putea fi refolosite.

Tehnologia cloud a fost deja utilizată în cadrul computerelor desktop (PC-uri) şi aceasta a condus la reducerea consumului de energie cu până la 55% prin înlocuirea calculatoarelor personale având un consum de energie ridicat cu calculatoare având performanțe hardware mult mai scăzute, dar cu un consum mai mic de energie. Acestea beneficiază în schimb de avantajele tehnologiei cloud (N.t. prin creșterea vitezei de calcul şi a capacității de stocare, securitatea datelor, etc). Există, desigur, alte provocări care trebuie depăşite. Trebuie să stabilim cum se pot pune în aplicare astfel de modele de afaceri şi trebuie să-i convingem pe consumatori că serviciile pe bază de cloud pot să le ofere o performanță ridicată și confidenţialitatea datelor. Aţi fi dispuşi să vă mutaţi întreaga colecție de fotografii din telefon în cloud?

În același timp mai avem multe de făcut pentru a încuraja reciclarea. Din discuțiile cu companiile implicate în procesul de reciclare al telefoanelor, este evident că sunt necesare măsuri pentru creşterea atractivităţii ofertelor de tip buy-back prin care cumpărătorii să fie interesaţi să returneze telefoanele vechi.

De asemenea, reciclarea poate fi încurajată de beneficiul pe care îl aduce asupra mediului, chiar dacă în prezent acesta este un stimulent scăzut. El ar putea însă deveni mult mai important atunci când valoarea de mediu a reciclării telefonului se va traduce în prețul tot mai mare al unor metale.

Este încurajator faptul că producătorii sunt conştienţi de problemele de mediu și că sunt deschişi la schimbări. În același timp, consumatorii trebuie să recunoască realitatea cu care ne confruntăm. Alegerile pe care le facem acum vor afecta planeta noastră mult mai devreme decât ne dăm seama și vom suporta consecinţele lor.

Traducere şi adaptare după Annual upgrade? How your mobile contract is really costing the earth