Tehnologie

Rachetele fotonice ar putea atinge o viteză teoretică de până la 99,999% din viteza luminii

Uneori previziunile fizicii teoretice depăşesc imaginaţia noastră. Indiferent dacă este vorba despre explorarea posibilităţilor de realizare a unui propulsor warp sau de estimarea vitezei de expansiune a Universului, vom cerceta în continuare necunoscutul pe tabla de scris până când vom avea tehnologia necesară pentru ca ideile noastre să fie puse în practică.

În urma unei astfel de cercetări teoretice, un profesor norvegian susţine în revista Acta Astronautica că rachetele fotonice ar putea atinge o viteză teoretică de până la 99,999% din viteza luminii (300.000 km/s).

Chiar dacă omenirea nu va putea construi astfel de rachete în viitorul apropiat, există totuşi posibilitatea ca într-o bună zi să putem realiza astfel de nave spațiale, atunci când vom dispune de tehnologia necesară.

UniversulCredit: PD-USGov-NASA/Wikimedia

Espen Gaarder Haug este un profesor de finanțe la Norwegian University School of Life Sciences care consideră că matematica din fizica contemporană nu este cu mult diferită de matematica aplicată în economie.

Pe baza predicțiilor sale privind dezvoltarea rachetelor fotonice, Haug a prezentat recent o perspectivă mai puţin convențională asupra acestor vehicule spaţiale.

Astfel, Haug arată în studiul său că rachetele care utilizează propulsia fotonică ar putea atinge o viteză apropiată de viteza luminii.

Călătoria în spațiul cosmic ar putea fi mult mai accesibilă cu o astfel de rachetă fotonică, cu ajutorul căreia omenirea ar putea coloniza Universul. Deși pare improbabilă, ideea profesorului Espen Gaarder Haug nu încalcă legile fizicii.

Haug afirmă în Forbes că estimarea sa privind viteza pe care o poate atinge o navă spaţială ce utilizează propulsia fotonică „trebuie considerată limita maximă de viteză pentru o rachetă”, atâta timp cât nicio particulă fundamentală nu se deplasează mai repede decât viteza luminii.

Cu toate acestea, Haug arată că mai avem un drum lung de parcurs înainte de a putea dezvolta rachete fotonice cu ajutorul cărora să putem trimite materiale sau astronauţi în spațiul cosmic.

Chiar dacă ideea utilizării unui combustibil pentru rachetele spaţiale care să poată fi transformat în întregime în energie fotonică este incitantă, pentru aceasta am avea nevoie de un accelerator de particule mult mai puternic decat acceleratorul Large Hadron Collider din Elveţia.

Acest lucru înseamnă că pentru a ne împlini visul de a putea ajunge pe planeta Marte în mai puțin de 5 minute, trebuie să mai aşteptăm până când oamenii de ştiinţă vor face alte descoperiri majore în fizica particulelor.