Tehnologie

Progresul tehnologic în 8 imagini emblematice

Uneori uităm cât de repede a progresat tehnologia în ultimii 50 de ani, mai ales atunci când așteptăm cu nerăbdare momentul în care computerele cuantice vor fi disponibile utilizatorilor obişnuiţi sau atunci când suntem nemulţumiţi de cum funcţionează un laptop mai vechi.

Sigur, putem să ne reamintim de o mulțime de inovații care au schimbat lumea, cum ar fi Internetul, telefoanele inteligente, radiotelescoapele, dar nu ne gândim, de obicei, la aceste inovaţii în perspectivă.

Din fericire, imaginile ne ajută mai mult în acest sens, iar cele 8 fotografii pe care le puteţi vedea în continuare vă vor reaminti de oamenii de știință și inginerii care au contribuit la progresul tehnologiei până la nivelul actual.

Trăim într-o lume în care putem să căutăm informaţii despre evoluţia Universului, despre noile particule descoperite de fizicieni sau să comandăm mâncare online cu ajutorul unui singur dispozitiv electronic care încape într-un buzunar, iar acest lucru este cu adevărat minunat.

8. Unde sunt tuburile electronice cu vid?

Așa cum se poate vedea din imaginea de mai jos, în Popular Mechanics se putea citi în anul 1949 că:

„În timp ce un computer actual, precum ENIAC, conține 18.000 tuburi electronice cu vid și cântărește 30 tone, computerele din viitor ar putea conține doar 1.000 de tuburi cu vid și vor cântări, probabil, doar 1,5 tone”.

Minicomputerul PDP-7

Minicomputerul PDP-7. Credit: Toresbe/Wikimedia

Minicomputerul PDP-7, produs de Digital Equipment Corporation în anul 1965, a fost considerat la vremea respectivă extrem de puternic și relativ ieftin, preţul acestuia fiind de 72.000 dolari SUA. El avea o memorie de 9 kb, dar care putea fi mărită până la 144 kb.

7. În prezent pe un DVD se pot stoca 1.000 de terabyte

În imaginea următoare îl putem vedea pe Bill Gates care în anul 1994 ne anunța că:

„Pe acest CD ROM se poate stoca mai multă informaţie decât pe toată hârtia de sub mine”.

Bill, în prezent cercetătorii pot stoca 1.000 de terabyte pe un DVD.

Bill Gates prezintă capacitatea de stocare a unui CD ROM

Bill Gates prezintă capacitatea de stocare a unui CD ROM. Credit: Louie Psihoyos

Vorbind de asta, vă mai amintiți de perioada în care utilizam dischetele de computer?

6. Ce înseamnă un minut pe Internet?

În imaginea următoare puteți vedea ce s-a întâmplat pe Internet timp de un minut în anul 2016.

Un minut pe Internet

În anul 2016, într-un minut pe Internet s-au efectuat 2,4 milioane de căutări pe Google, s-au vizualizat 2,78 milioane de clipuri video pe YouTube și s-au trimis 150 milioane de e-mailuri.

Nu este de mirare că timpul pare să treacă mult mai repede în prezent.

5. Chiar şi spațiul este mult mai mare decât în urmă cu 30 de ani și acum putem vedea obiectele cosmice mult mai clar.

Este incredibil că practic în fiecare zi aflăm noi informaţii despre cât de vast este Universul în care trăim.

În conformitate cu cea mai precisă măsurătoare a vitezei de expansiune a Universului, care a fost efectuată de către fizicienii din SUA, rezultă că viteza de expansiune a Universului este cu 8% mai mare decât viteza care rezultă pe baza cosmologiei standard.

Mai mult, Sistemul Solar ar mai putea avea o planetă pe care nu am mai văzut-o niciodată, iar o galaxie uriașă (Crater 2), care se învârte în jurul galaxiei Calea Lactee, a apărut aparent de nicăieri.

Datorită misiunii New Horizons, în anul 2016 oamenii de ştiinţă au aflat că Pluto are caracteristici mult mai asemănătoare cu cele ale unei planete decât au crezut anterior.

Pluto

Pluto. Credit: Science Magazine

4. Calculatorul care a controlat aselenizarea misiunii Apollo 11 avea o putere de procesare mai mică decât a unui calculator de birou TI-83

Apollo 11

Misiunea Apollo 11. Credit: NASA

Este incredibil ce lucruri remarcabile au realizat inginerii implicaţi în misiunile Apollo utilizând tehnologia limitată pe care au avut-o la dispoziţie în acea perioadă.

3. Tehnologia anului 1993 versus tehnologia anului 2013

1993 versus 2013

Toate acestea încap într-un buzunar. Credit: ImTheGuyWhoLoveGems/Reddit

În curând s-ar putea să înlocuim camera video a telefonului cu  lentile de contact „inteligente” care încorporează camere video în miniatură ce pot înregistra şi reda imagini și secvenţe video.

2. Componentele electronice au devenit mult mai mici

Hard disk IBM de 5 MB

Un hard disk de 5 megabyte expediat de IBM în anul 1956. Credit:lord_kmz/Reddit

Chiar și viitorul călătoriei spațiale se bazează pe vehicule miniaturale.

Astfel, Breakthrough Starshot este un proiect de explorare a spațiului interstelar care propune utilizarea laserelor pentru propulsarea unor nanonave spațiale, de mărimea unui timbru poștal, până la Alpha Centauri, cel mai apropiat sistem stelar de Sistemul Solar.

1. Cum a crescut capacitatea de stocare a datelor în doar 9 ani…

Stocarea datelor

128 MB versus 128 GB. Credit:hombredeoso92/Reddit

Următorul pas: stocarea datelor în ADN.