Ştirile privind producerea unui nou accident aviatic stârnesc îngrijorare şi ridică semne de întrebare cu privire la siguranța aeronavelor și amenințarea terorismului. Cu toate acestea, până când nu se cunosc faptele cu precizie, nu este înțelept să facem presupuneri despre ce anume a provocat un anumit accident aviatic. Ştim însă că există mai multe cauze posibile ale accidentelor aeriene și că unele dintre ele se produc mai frecvent.

Iată care sunt principalele 5 cauze ale accidentelor aviatice:

1. Erorile de pilotaj

Pe măsură ce aeronavele au devenit tot mai fiabile, numărul accidentelor aviatice cauzate de erorile de pilotaj au crescut. Erorile de pilotaj reprezintă în prezent cauza pentru aproximativ 50% dintre accidentele aviatice. Aeronavele din prezent sunt foarte complicate, iar pilotarea lor necesită acţiuni multiple din partea piloţilor. Din acest motiv accidentele aviatice se pot datora unor erori umane, cum ar fi programarea incorectă a computerului de conducere a zborului (FMC-flight-management computer).

Deşi aceste erori umane sunt regretabile, nu trebuie să uităm că pilotul unei aeronave reprezintă ultima şansă pentru pasageri atunci când ceva nu merge bine, iar o catastrofă este iminentă. Astfel, în ianuarie 2009 un avion Airbus A320 a lovit un stol de gâște deasupra oraşului New York ceea ce a dus la oprirea motoarelor aeronavei. Fără motoare, Chesley Sullenberger, căpitanul aeronavei, a trebuit să acționeze rapid şi pe baza experienței sale de zbor a decis să aterizeze în râul Hudson. Cei 150 de pasageri ai aeronavei nu au fost salvaţi de calculatoare sau de vreun sistem automatizat. Ei au fost salvaţi de către cei doi piloți.

2. Defecţiunile tehnice

Defecțiunile echipamentelor aeronavelor reprezintă cauza pentru aproximativ 20% din accidentele aviatice, în ciuda îmbunătățirilor în ceea ce priveşte proiectarea și fabricația lor. Deși motoarele sunt mult mai fiabile în prezent decât au fost cu o jumătate de secol în urmă, acestea ocazional se defectează şi provoacă catastrofe.

În anul 1989, dezintegrarea unei pale de ventilator la motorul numărul unu (cel din stânga) al unui avion Boeing 737-400 al British Midland Airways a cauzat o pierdere de putere la acel motor. Dificultăţile de citire a instrumentelor de bord au condus la o eroare de interpretare a piloţilor care nu şi-au dat seama care dintre motoarele avionului a pierdut din putere. Confuzi, piloții au oprit motorul numărul doi (cel din dreapta) şi fără motoare aeronava s-a prăbușit la scurt timp. În accident au murit 47 de oameni.

Mai recent, o aeronavă Qantas A380, care transporta 459 de pasageri și echipajul, a suferit o defecţiune la motor deasupra Insulei Batam din Indonezia. Datorită îndemânării piloților, avionul a aterizat în condiții de siguranță.

3. Vremea nefavorabilă

Condiţiile meteo nefavorabile reprezintă cauza pentru aproximativ 10% din catastrofele aeriene. În ciuda faptului că aeronavele moderne sunt dotate cu echipamente electronice ajutătoare pentru o navigaţie mai sigură, cum ar fi busole giroscopice, sisteme de navigație prin satelit, și dispun de date privind starea vremii, aeronavele încă se confruntă cu ameninţarea furtunilor, zăpezii sau a ceţii.

În decembrie 2005, un avion al Southwest Airlines (Zborul 1248), care efectua o cursă între Aeroportul Internațional din Baltimore-Washington și Aeroportul Internațional Chicago-Midway, a încercat să aterizeze pe timp de furtună şi zăpadă. Acesta a derapat de pe pistă și a intrat într-un şir de mașini, omorând un bebeluş.

Zborul 1248 al Southwest AirlinesZborul 1248 al Southwest Airlines. Credit: Gabriel Widyna

Unul dintre cele mai grave accidente aviatice, cauzate de condiţiile meteorologice nefavorabile, a avut loc în februarie 1958, atunci când o aeronavă British European Airways s-a prăbușit în timp ce încerca să decoleze de pe Aeroportul Riem din Munchen. Atunci au murit 23 de pasageri, printre care şi câţiva jucători ai echipei Manchester United. Anchetatorii au stabilit că aeronava a fost încetinită la decolare de zăpada topită aflată pe pistă, astfel încât aceasta nu a reușit să atingă viteza de decolare.

În mod surprinzător, probabil, fulgerele nu reprezintă o amenințare atât de mare pe cât cred mulți pasageri.

4. Sabotaj

Aproximativ 10% din dezastrele aviatice sunt cauzate de o formă de sabotaj. Ca și în cazul trăsnetului, riscul reprezentat de sabotaj este mult mai mic decât se crede. Cu toate acestea, au existat numeroase cazuri de sabotaj în istoria aviaţiei.

În septembrie 1970 a avut loc o deturnare a trei avioane de pasageri la Dawsons Field în Iordania. Acesta a fost un moment de cotitură în istoria aviației care a determinat o revizuire a normelor de securitate privind siguranţa zborurilor. Cele trei avioane au fost deturnate de adepți ai Frontului Popular pentru Eliberarea Palestinei şi au fost aruncate în aer sub privirile presei din întreaga lume.

În ciuda măsurilor luate pentru creşterea siguranţei zborurilor, astfel de pericole există şi în prezent.

5. Alte forme de erori umane

Aproximativ 10% din dezastrele aviatice sunt atribuite altor erori umane, cum ar fi greșeli ale controlorilor de trafic aerian, a celor care alimentează cu combustibil aeronava sau a inginerilor de întreținere. Lucrând în schimburi de lungă durată, inginerii de întreținere pot face uneori greșeli potențial catastrofale.

În anul 1990, parbrizul cabinei de pilotaj al unui avion aparţinând British Airways a cedat, ceea ce aproape a costat viața căpitanului aeronavei. Ulterior s-a constat că toate cele 90 de șuruburi de fixare ale parbrizului „erau mai mici decât diametrul specificat”.

Sursa: The Conversation