Medicină-Sănătate

O modalitate ușoară de a lupta împotriva rezistenței la antibiotice? Igiena bună a mâinilor

Spălatul pe mâini poate ajuta la oprirea evoluției rezistenței la antibiotice? Din punct de vedere matematic, este posibil.

Antibioticele salvează vieți prin uciderea bacteriilor care provoacă infecții. Din păcate, antibioticele nu ucid doar bacteriile care cauzează infecția sau care rămân în zona corpului infectată. În schimb, antibioticele se răspândesc în organism și înhibă sau ucid orice bacterie sensibilă pe care o întâlnesc.

În timp ce bacteriile care sunt mai sensibile la antibiotice sunt distruse, cele care sunt capabile să supraviețuiască vor continua să se reproducă cu o mai mică concurență. Acest lucru duce la creșterea abundenței bacteriilor rezistente care pot submina în timp eficacitatea antibioticului.

Igiena mâinilor și rezistența la antibiotice

Spălarea mâinilor reduce riscul de a transmite și de a contracta bacterii dăunătoare de la alte persoane și din mediu. Credit: SDI Productions/E+ prin Getty Images

Sunt un cercetător care studiază evoluția rezistenței la antibiotice. În timpul pregătirii mele medicale am fost învățat despre importanța practicilor de igienă spitalicească, cum ar fi dezinfecția mâinilor.

Se știe că o bună igienă poate ajuta la prevenirea transmiterii bacteriilor dăunătoare de la alte persoane sau din mediu și am ajuns să mă întreb cum afectează igiena evoluția rezistenței la antibiotice.

Din acest motiv împreună cu colegii mei Magnus Aspenberg, Sara Maad Sasane, Fredrik Nilsson și Sam Brown, experți în matematică, statistică și evoluție microbiană, am încercat să răspundem la această întrebare.

Igiena mâinilor

Spălarea mâinilor este o componentă esențială a practicilor de igienă spitalicească. Credit: nano/E+ prin Getty Images

Am realizat un model matematic de evoluție a rezistenței la antibiotice. În acest model, bacteriile rezistente și sensibile concurează în comunitățile microbiene de la pacienți și se transmit de la un pacient la altul. Am studiat efectele a doi parametri: igiena (spălarea mâinilor cu o soluție pe bază de alcool), care limitează cantitatea de bacterii care se răspândesc între pacienți și utilizarea antibioticelor, care selectează bacteriile rezistente prin uciderea celor sensibile.

Am descoperit că igiena și utilizarea antibioticelor interacționează. Utilizarea antibioticelor a avut un efect mai mic asupra evoluției rezistenței antibacteriene pe măsură ce nivelul de igienă a crescut. Acest lucru se datorează faptului că evoluția către rezistență depinde de variația sensibilității bacteriene la antibiotice. Afectând distribuția tulpinilor bacteriene rezistente și sensibile între pacienți, igiena limitează diversitatea bacteriană necesară pentru a dezvolta rezistența.

Eficacitatea antibioticelor este amenințată de bacteriile care dezvoltă rapid rezistența împotriva acestora.

Cercetările privind evoluția rezistenței antimicrobiene s-au concentrat mai mult pe selecția evolutivă decât pe igienă.

Majoritatea studiilor investighează, de exemplu, dacă o doză mare sau mică de medicament este mai bună pentru a preveni rezistența la acesta. Adăugarea igienei și a altor intervenții în cercetarea privind rezistența la antibiotice ar putea conduce la o înțelegere mai cuprinzătoare a modului în care bacteriile evoluează pentru a deveni rezistente la antibiotice.

Rolul unei igiene bune în prevenirea îmbolnăvirilor este deja bine acceptat în practică. Descoperirile noastre subliniază importanța acesteia subliniind rolul pe care îl joacă în procesul evolutiv al rezistenței bacteriene.

Traducere după One easy way to fight antibiotic resistance? Good hand hygiene