Astronomie

NASA şi Google au descoperit un sistem solar cu 8 exoplanete cu ajutorul inteligenţei artificiale

NASA și Google au anunțat o descoperire importantă care a fost posibilă datorită utilizării inteligenței artificiale: un alt sistem solar cu 8 exoplanete.

Anunţul vine odată cu descoperirea unei noi exoplanete telurice, Kepler-90i, care orbitează o stea asemănătoare Soarelui, Kepler-90, care se află la o distanţă de 2.545 ani-lumină de Pământ.

Exoplaneta Kepler-90i a fost identificată folosind un program de inteligenţă artificială de la Google, care a analizat datele de la mai mult de 145.000 de stele asemănătoare Soarelui. Aceste date au provenit de la telescopul spațial Kepler, a cărui misiune principală este aceea de a căuta planete asemănătoare Pământului aflate în alte sisteme solare.

Astronomii știau despre sistemul solar Kepler-90, dar nu au detectat anterior exoplaneta recent descoperită. Se pare că Kepler-90i este a treia planetă de la steaua Kepler-90 și perioada sa de revoluție este de aproximativ 14 zile. Temperatura la suprafața lui Kepler-90i este, probabil, de aproximativ 430 grade Celsius.

Sistemul solar Kepler-90

Sistemul solar Kepler-90. Credit: NASA/Wendy Stenzel

„Kepler-90i nu este un loc pe care mi-aș dori să-l vizitez”, a declarat Andrew Vanderburg, astronom în cadrul University of Texas din Austin, într-o conferinţă de presă.

Andrew Vanderburg a contribuit la descoperirea exoplanetei Kepler-90i şi în activitatea sa el a fost ajutat de Christopher Shallue, inginer software în cadrul companiei Google.

„Ceea ce am dezvoltat aici este un instrument software care îi poate ajuta pe astronomi în căutarea exoplanetelor”, a declarat Shallue.

Kepler-90i nu este singura exoplanetă descoperită de Vanderburg și Shallue. Aceștia au mai descoperit o altă exoplanetă, denumită Kepler 80g.

Pentru a detecta aceste noi exoplanete, programul de inteligenţă artificială de la Google a învățat cum să identifice semnalele provenite de la o posibilă exoplanetă în datele colectate de telescopul spaţial Kepler.

Datele provenite din imaginile capturate de telescopul Kepler, timp de 4 ani, au fost analizate folosind ceea ce este cunoscut drept o rețea neuronală convoluționară, care funcţionează similar modului cum creierul uman procesează informații.

NASA și Google afirmă că această nouă tehnologie îi va ajuta pe oamenii de știință să găsească în viitor mai multe astfel de exoplanete. De fapt, Vanderburg crede că sistemul solar Kepler-90 mai are, probabil, şi alte planete care nu au fost încă detectate.

„Ar fi surprinzător pentru mine să nu mai fie şi alte exoplanete acolo. Este un sistem solar cu 8 planete, ca al nostru, cu adevărat extraordinar? Poate că există alte sisteme solare cu mult mai multe planete, astfel încât Sistemul Solar poate părea unul obişnuit”, a declarat Vanderburg.

Înainte de acest studiu, ultima analiză NASA asupra datelor provenite de la telescopul Kepler a confirmat existenţa a 219 exoplanete dintr-un număr de 4.000 de obiecte candidat pe care telescopul Kepler le-a observat.

Numărul total al exoplanetelor, confirmate de NASA, este acum de 2.525, iar 10 dintre acestea ar putea fi telurice, de mărimea Pământului, și, eventual, ar putea găzdui viață extraterestră.

Pentru cei care se întreabă dacă inteligența artificială de la Google ar putea înlocui astronomii, Jessie Dotson, cercetător în cadrul proiectului Kepler la Ames Research Center al NASA din Silicon Valley, a declarat presei că astronomii vor fi întotdeauna necesari pentru a clasifica obiectele cosmice înainte de a furniza datele necesare într-o rețea neuronală artificială. Rolul lor este, printre altele, de a învăţa inteligența artificială cum să analizeze noile date.