Astronomie

Mai repede ca lumina? Un jet puternic de plasmă emis de gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei M87 sfidează legile fizicii

Astronomii au observat un jet neobişnuit de plasmă care pare să se deplaseze mai repede decât viteza luminii, ceea ce sfidează legile fizicii.

În galaxia M87, care s-a format prin unirea a două galaxii, astronomii au observat un jet fierbinte de plasmă care s-a format atunci când gazul captat de gaura neagră din centrul galaxiei M87 s-a încălzit și a fost expulzat de câmpul magnetic al găurii negre.

Această observaţie astronomică ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine găurile negre supermasive din centrul galaxiilor şi cum s-au format galaxiile.

În anul 1918 astronomul Heber Curtis a fost primul care a observat un jet luminos care era conectat la galaxia M87. Jetul luminos a fost observat cu ajutorul instrumentelor astronomice de la acea vreme deoarece acesta se întindea pe o distanţă uriaşă de 6.000 ani-lumină.

Între anii 1995 și 1999 astronomii au monitorizat evoluţia jetului de plasmă emis de gaura neagră din centrul galaxiei M87 cu ajutorul telescopului spațial Hubble și după patru ani de observaţii au constatat că acesta se deplasează spre exteriorul găurii negre cu o viteză mai mare decât viteza cu care a fost emis de gaura neagră. Acest lucru înseamnă că jetul de plasmă s-ar putea deplasa cu o viteză mai mare decât viteza luminii.

În anul 2013, după 13 ani de observaţii astronomice efectuate cu ajutorul telescopului spațial Hubble, astronomii au calculat că jetul de plasmă pare să se deplaseze cu o viteză de aproape cinci ori mai mare decât viteza luminii.

Mai mult, jetul de plasmă se îndepărtează de gaura neagră printr-o mişcare în spirală, ceea ce ridică noi semne de întrebare cu privire la cauza acestui fenomen misterios.

Jet de plasmă emis de gaura neagră din centrul galaxiei M87Jet de plasmă emis de gaura neagră din centrul galaxiei M87. Credit: NASA

Galaxia M87 nu este singura în care astronomii au descoperit astfel de fenomene neobișnuite. Deși cauza acestor fenomene reprezintă o enigmă, observațiile astronomice îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine rolul găurilor negre în formarea şi distrugerea galaxiilor.