Somnul are un rol fundamental în modul în care învățăm şi cercetătorii au obţinut noi dovezi privind importanţa acestuia în procesul de învățare a limbilor străine, capacitatea de memorare, rezolvarea problemelor şi comportamentul din timpul copilăriei.

Un studiu recent ilustrează creşterea eficientei învăţării, adică dobândirea de cunoștințe și consolidarea memoriei, în condiţiile respectării numărului optim de ore de somn. De asemenea, studiul a evidenţiat că o calitate slabă a somnului este asociată cu scăderea performanțelor academice, reducerea atenţiei și cu o stare de epuizare fizică şi psihică în timpul zilei.

Mulţi adolescenţi suferă din cauza lipsei de somn, deoarece dorm mai puţin de 9 ore pe noapte, acesta fiind numărul recomandat de ore de somn în cazul lor.

Adolescenții au nevoie de 9 ore de somn pe noapteAdolescenţii au nevoie de 9 ore de somn pe noapte. Credit: Junpinzon/www.shutterstock.com

Somnul insuficient şi calitatea scăzută a acestuia par să caracterizeze perioada adolescenței. Acestea provoacă diferite consecințe nedorite cum ar fi o somnolentă excesivă în timpul zilei, o dietă săracă în vitamine şi minerale, scăderea atenţiei și probleme de comportament.

Mai multe ore de somn versus un somn mai bun

Într-un studiu recent al cercetătorilor din cadrul University College London la care au participat 48 de elevi cu vârsta cuprinsă între 16 ani și 19 de ani s-a cercetat care este legătura dintre somn, performanța academică și factorii de mediu.

Rezultatele obţinute au arătat că majoritatea adolescenților nu dorm mai mult de șapte ore pe noapte, ora medie de culcare fiind 23:37. Studiul a mai arătat că un număr mai mare de ore de somn şi mersul la culcare mai devreme înseamnă note mai bune obţinute de elevi la unele teste şcolare. În schimb, o calitate mai bună a somnului a fost asociată cu performanțe mai bune ale elevilor la testele de raționament verbal şi cu o medie generală a notelor mai mare la testele şcolare.

În concluzie, se pare că mai multe ore de somn înseamnă performante şcolare mai bune, în timp ce un somn de calitate înseamnă abilităţi cognitive generale mai bune.

De ce adolescenţii dorm tot mai puţin?

Noul studiu confirmă, de asemenea, concluziile unor cercetări anterioare care au arătat că adolescenții dorm cu două până la trei ore mai puțin decât este necesar pentru dezvoltarea optimă a creierului lor şi pentru un stil de viață sănătos.

Există mai mulți factori ai stilului de viaţă modern care s-au dovedit a avea un impact negativ asupra somnului. Astfel, consumul de băuturi energizante şi de cafea, precum şi utilizarea reţelelor de socializare de pe Internet cu o jumătate de oră înainte de ora obişnuită de culcare, afectează calitatea somnului.

Efectul utilizării îndelungate a rețelei Snapchat în timpul nopții

Efectul utilizării îndelungate a reţelei Snapchat în timpul nopţii.

Credit: Junpinzon/www.shutterstock.com

Studiul cercetătorilor a mai arătat că impactul negativ al unui somn de slabă calitate asupra performanţelor şcolare nu este perceput de elevi, astfel încât aceştia nu au motivația necesară să-şi schimbe obiceiurile care afectează calitatea somnului.

Mulţi elevi nu înţeleg că adolescenţa reprezintă o etapă importantă în viaţa lor din cauza schimbărilor continue ce se produc în creier şi că somnul este esenţial pentru sănătate şi pentru performanţa academică, care este foarte importantă pentru alegerea unei cariere.

Sursa: The Conversation