Astronomie

Indicii privind a zecea planetă a Sistemului Solar

Oamenii de știință de la California Institute of Technology au sugerat anul trecut că Sistemul Solar ar putea conţine o nouă planetă la care s-au referit sub numele de Planeta 9. Cercetătorii au afirmat că aceasta ar avea o masă de 10 ori mai mare decât cea a Pământului și că s-ar afla undeva la marginea Sistemului Solar, mult dincolo de orbita lui Pluto.

Mike Brown, unul dintre astronomii care au sugerat existenţa Planetei 9, a arătat că prezenţa acesteia la marginea Sistemului Solar este extrem de probabilă.

„A fost descoperit un nou obiect cu o orbită excentrică în Centura Kuiper și acesta se află exact acolo unde ar trebui să fie dacă Planeta 9 există”, a anunţat Brown pe Twitter.

Mai mult, a fost descoperită şi o planetă pitică, 2014 UZ224, aflată la aproximativ 13,7 miliarde de kilometri de Soare. Aceasta măsoară aproximativ 530 kilometri în diametru și are nevoie de aproximativ 1.100 de ani pentru a-și parcurge orbita în jurul Soarelui.

Şi asta nu este tot, deoarece Kathryn Volk și Renu Malhotra de la University of Arizona au observat recent o altă mișcare ciudată în Centura Kuiper despre care ei cred că indică existența celei de-a zecea planete a Sistemului Solar.

A zecea planetă a Sistemului Solar

Credit: Heather Roper/LPL

Obiectele din Centura Kuiper sunt destul de îndepărtate de planetele mari ale Sistemului Solar, astfel încât influenţa gravitaţională a acestora nu le perturbă, într-un mod semnificativ, traiectoria în jurul Soarelui. Din acest motiv, mișcarea acestor obiecte cosmice poate fi anticipată.

Atunci când predicţiile teoretice privind orbitele corpurilor din Centura Kuiper nu se potrivesc cu observaţiile astronomice, însemnă că ar putea exista un alt obiect cosmic, având o masă mare, care influențează gravitaţional mișcarea acestor corpuri de la periferia Sistemului Solar.

Despre Planeta 9 oamenii de știință cred că aceasta orbitează în jurul Soarelui la o distanţă aproximativă de  700 UA (1 UA = distanța medie Pământ-Soare).

Volk și Malhotra cred că cea de-a zecea planetă a Sistemului Solar ar putea fi mai apropiată, deoarece orbita corpurilor din Centura Kuiper s-a modificat cu peste 50 UA. Ei susțin, de asemenea, că această planetă ipotetică ar fi comparabilă ca mărime cu Marte.

Cu toate acestea, alți astronomi nu sunt convinşi de argumentele prezentate de Volk și Malhotra  cu privire la existenţa acestei planete. Astfel, Alessandro Morbidelli de la Côte d’Azur Observatory din Nisa, Franța, a declarat pentru New Scientist că este „îndoielnic ca o planetă atât de apropiată și atât de luminoasă să nu fi fost observată până acum”.

Volk și Malhotra au încredere în rezultatele studiului lor și afirmă că acestea susţin existenţa unei alte planete a Sistemului Solar.  Concluziile celor doi astronomi vor fi publicate în The Astronomical Journal.