Internetul a ajuns în aproape fiecare colţ al globului pământesc, dar cele mai multe cercetări privind modul cum este utilizat Internetul, în special în rândul copiilor, s-au concentrat în special pe SUA și Europa. Aceasta este o problemă, deoarece, în conformitate cu cele mai bune estimări pe care le avem, unul din trei copii din întreaga lume foloseşte în prezent Internetul, cei mai mulţi dintre ei aflându-se în afara SUA şi a Europei.

Raportul întocmit de Global Kids Online este o primă etapă a unui proiect ambiţios care urmăreşte să determine care este gradul de utilizare al Internetului în rândul copiilor şi adolescenţilor, ce învață aceştia de pe Internet, precum și care sunt oportunitățile, dar și riscurile, pe care le implică utilizarea Internetului. În cadrul acestui proiect cercetătorii au realizat interviuri și sondaje la care au participat copii şi adolescenţi, cu vârsta cuprinsă între 9 ani și 17 ani, din Africa de Sud, Filipine, Serbia şi Argentina.

Utilizarea InternetuluiCredit: UNICEF/Estey

Cercetătorii şi-au propus să determine dacă accesul la Internet îi ajută sau nu pe copii şi pe familiile acestora să facă faţă diferitelor probleme cu care se confruntă. De exemplu, copiii din America Latină trăiesc într-o varietate de medii urbane și rurale, în sărăcie sau bogăţie. În societatea sud-africană se înregistrează un nivel ridicat al violenței care acum se extinde şi în mediul online. În Filipine problema exploatării sexuale a copiilor și a abuzurilor asupra acestora se agravează, în timp ce în Serbia populația romă se confruntă cu excluderea socială.

Fără îndoială, copiii din întreaga lume se bucură de prezenţa Internetului în viața lor, chiar şi atunci când acesta este scump, nesigur sau poate fi accesat numai prin intermediul unor dispozitive electronice partajate de diferite organizaţii.

Copiii şi adolescenţii încep să se gândească la Internet ca la un drept al omului, ca la o necesitate, și aceasta este concluzia unui studiu recent la nivel mondial. Astfel, un băiat în vârstă de 15 ani, din Serbia, a declarat cercetătorilor:

„Am crescut odată cu Internetul. Acesta a fost întotdeauna alături de noi. Mulţi adulţi de abia acum descoperă Internetul, dar acesta este ceva obişnuit pentru noi”.

Mai mulţi adolescenți din Africa de Sud, cu vârsta cuprinsă între 14 ani şi 17 ani, sunt de acord cu afirmaţia de mai sus şi ei susţin că:

„Generația noastră cunoaște mai multe lucruri decât generaţia părinților noștri. Suntem mult mai inteligenţi decât generația anterioară”.

Cercetătorii au constatat și că adolescenţii preferă să aibă posibilitatea să-și aleagă materiile dorite, acest lucru oferindu-le libertatea să studieze doar ce-i interesează cu adevărat, aşa cum explică nişte adolescenți argentinieni:

„Am vrut să învăţ să cânt la chitară și pentru asta am căutat cursuri online. Astfel am putut să beneficiez de ajutorul altor persoane cu care eram în contact permanent prin Skype sau printr-un simplu apel video”.

Chiar dacă utilizarea Internetului presupune asumarea unor riscuri, trebuie să ne reamintim că dorința copiilor este, în principal, aceea să învețe și să fie în contact unii cu alţii. Este important ca adulţii, părinţi sau politicieni, să nu-i priveze pe copii de aceste oportunități.

Copiii din diferite țări sunt interesaţi, în general, de aceleaşi lucruri. În Filipine, de exemplu, copiii utilizează în principal Facebook și YouTube, iar printre alte activități online ale acestora se numără utilizarea reţelelor sociale sau vizionarea de clipuri video. Copiii utilizează Internetul pentru școală, dar şi pentru a se juca online. Cu alte cuvinte, preferinţele acestora sunt similare copiilor din Europa.

Aşa cum au arătat cercetătorii, marile companii din domeniul tehnologiei informaţiei se extind tot mai mult la nivel global și profitul lor se măreşte datorită numărului tot mai mare de copii care au acces la Internet. Nu ştim dacă aceasta este o problemă sau nu, dar nu este încă clar ce anume învaţă copiii din mediul online sau dacă acesta reprezintă cu adevărat un beneficiu pentru ei.

Deşi accesul la Internet oferă unele oportunități evidente, există și probleme legate de calitatea informațiilor de pe Internet.

Oferă Internetul informaţiile de care copiii au nevoie? Au copiii abilităţile necesare de a recunoaşte informaţiile de încredere de cele înșelătoare? Nu știm, chiar dacă cercetătorii nu au găsit motive de îngrijorare în ceea ce privește competențele digitale ale utilizatorilor mai tineri.

Referitor la activitatea lor online, cercetătorii i-au întrebat pe copii dacă i-a deranjat ceva în ultimul an şi trei sferturi dintre copiii din Argentina au spus că da. În Africa de Sud doar unul din cinci copii a avut motive de nemulţumire. Printre acestea se numără „bârfele şi comentariile urâte despre alte persoane, rasismul, xenofobia, violenţa, riscul de a fi contactat de persoane necunoscute sau anunţurile în care apar persoane sumar îmbrăcate”.

Copiii din Filipine au relatat chiar şi cazuri de amenințări personale directe.

Pentru ca părinţii să nu fie tentaţi să le interzică copiilor accesul la Internet, trebuie remarcat că răspunsurile acestora la întrebările cercetătorilor au evidenţiat şi aspectele pozitive ale Internetului. Astfel, două treimi dintre adolescenții argentinieni au fost foarte siguri că „există o mulțime de lucruri bune pe Internet pentru cei de vârsta lor”.

Pentru a înțelege riscurile şi oportunităţile pe care le implică utilizarea Internetului, trebuie să ţinem cont de specificul acestuia. Dacă ne gândim, spre exemplu, la site-urile de socializare: copiii le pot folosi pentru a comunica cu prietenii lor, dar acestea sunt, de asemenea, periculoase deoarece copiii pot fi contactaţi de persoane necunoscute. Cercetătorii au constatat că 92% dintre copiii argentinieni, dar numai 65% dintre cei sud-africani, au declarat că li se permite să utilizeze aceste site-uri, în orice moment.

Pentru un părinte nu este o decizie uşoară să restricţioneze accesul copiilor la Internet, mai ales deoarece mulți părinți îşi doresc ca abilitățile digitale ale acestora să fie mai bune decât ale lor. De asemenea, părinţii îşi doresc să se adapteze normelor culturale și stilurilor parentale din prezent, dar şi nevoilor specifice ale copiilor.

Global Kids Online este o inițiativă Innocenti, centrul de cercetare al UNICEF, EU Kids Online și London School of Economics and Political Science, susținută de Global Alliance WeProtect. Această cercetare reprezintă doar începutul privind identificarea tendințelor actuale cu privire la utilizarea Internetului de către copii şi pentru ca această iniţiativă să aibă succes este necesar ca la ea să participe un număr cât mai mare de țări.

Cercetătorii îi îndemnă pe parlamentarii din țările pentru care nu există în prezent informaţii de încredere privind impactul utilizării Internetului asupra societăţii să nu se grăbească să modifice legislaţia privind utilizarea Internetului.

Sursă: The Conversation