Biologie

Cum știu florile când este timpul să înflorească?

Natura are propriul calendar.

Cercetătorii au descoperit unde se formează o proteină care are un rol important în declanșarea procesului de înflorire a plantelor.

Până în prezent, nimeni nu a identificat, cu precizie, care sunt celulele care produc o mică proteină denumită Flowering Locus T (FT).

În urma unui studiu, cercetătorii au constatat existenţa unui sistem extins de semnalizare intercelulară care reglează producția de FT.

„Cunoașterea locului unde se află proteinele FT și a modului cum acestea şi alţi factori determină înflorirea plantelor este importantă pentru cultivatori, care astfel pot modifica, cu precizie, momentul înfloririi plantelor”, a declarat Qingguo Chen, cercetător asociat în cadrul laboratorului lui Robert Turgeon, autorul principal al studiului și profesor de biologie la Cornell University.

Înflorirea celor mai multe plante începe odată cu percepția duratei zilei, un proces care apare în frunze. Durata zilei este un factor declanşator pentru înflorirea plantelor.

Cercetătorii ştiau că în cazul plantelor Arabidopsis o durată mai mare a zilei declanşează un proces prin care frunzele sintetizează și transmit FT în țesutul vascular al plantei, denumit floem, care transportă zaharuri și nutrienți din frunze către restul plantei.

FT se deplasează până în cel mai înalt punct al frunzelor și tulpinilor noi, acolo unde determină apariţia florilor.

Cum știu florile când trebuie să înflorească

Credit: Tavin Dotson/Unsplash

Înflorirea plantelor este un proces complex, eliberarea proteinelor FT fiind controlată de mai mult de 30 de proteine.

Deoarece frunzele conţin o reţea ramificată de vene subţiri, care sunt acoperite de celule având rol în fotosinteză şi care conţin clorofilă verde, identificarea celulelor producătoare de FT a fost dificilă, au declarat autorii studiului.

Turgeon şi colegii săi au folosit proteine ​​fluorescente pentru a identifica celulele din floem unde sunt produse proteinele FT.

Cercetătorii au descoperit că FT a fost produsă în acelaşi tip de celule însoţitoare din floemul plantei de tutun Maryland Mammoth. Ei au constatat, de asemenea, ca prin uciderea celulelor însoţitoare au întârziat înflorirea plantelor Arabidopisis, cât şi a plantelor Maryland Mammoth.

Atunci când cercetătorii au studiat cu atenţie înflorirea acestor plante, ei au descoperit că prin uciderea acestor celule însoțitoare au oprit procesul de înflorire în aval de FT, dar nu şi în amonte, ceea ce confirmă că proteinele FT provin din aceste celule și că sinteza FT este reglată de un sistem extins de semnalizare intercelulară.

Studiul cercetătorilor a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.