Astronomie

Ce sunt găurile albe?

Găurile negre se formează atunci când anumite stele, mult mai masive decât Soarele, ajung la sfârşitul vieţii şi explodează sub forma unor supernove. Cum se formează însă găurile albe?

Înainte de a vorbi despre găurile albe să ne întoarcem puţin la găurile negre. Găurile negre sunt locuri din Univers în care materia şi energia sunt concentrate atât de mult încât viteza de evadare pentru o anumită masă este mai mare decât viteza luminii. Găurile negre sunt obiecte reale din Univers. Ele au fost prezise de teoria relativității a lui Einstein și în ultimele decenii au fost descoperite găuri negre de diverse mărimi.

Ce este o gaură albă?

Găurile albe reprezintă obiecte teoretice concepute de astrofizicienii care explorează matematic mediul din jurul găurilor negre, atunci când consideră că nu există nicio masă în interiorul orizontului evenimentelor. Ce se întâmplă atunci când presupunem că există o singularitate de tip gaură neagră fără masă?

Găurile albe reprezintă concepte matematice. Ele nu sunt lucruri care există cu adevărat. Studiul acestora nu se face pe baza unor explozii neobișnuite de radiații cu ajutorul cărora astronomii să dezvolte modele teoretice pentru explicarea găurilor albe, deoarece, pană în prezent, astfel de explozii de radiații nu au fost detectate.

Dacă există găuri albe, acestea se vor comporta contrar unor găuri negre, aşa cum o prezice matematica. În loc ca acestea să atragă materia spre interior, precum găurile negre, găurile albe expulzează materia în spațiu.

Gaură albă versus gaură neagră

O gaură albă se comportă contrar unei găuri negre. Credit: NASA

Găurile albe există doar din punct de vedere teoretic, atâta timp cât nu există materie în interiorul orizontului evenimentului. Chiar dacă la începutul Universului s-au format găuri albe, acestea au colapsat cu mult timp în urmă.

Cu toate acestea, există câțiva fizicieni care cred că găurile albe ar putea fi mai mult decât teoretice. Hal Haggard și Carlo Rovelli de la Aix-Marseille University din Franța încearcă să explice ce se întâmplă în interiorul găurilor negre folosind o ramură a fizicii teoretice denumită gravitația cuantică în bucle.

În teorie, singularitatea unei găuri negre se va comprima până la cea mai mică dimensiune posibilă care este prezisă teoretic. Ulterior, aceasta va ricoşa şi va reveni ca o gaură albă. Din cauza dilatării timpului în jurul unei găuri negre, acest proces va dura miliarde de ani chiar şi pentru găurile negre având cea mai mică masă.

Dacă ar exista găuri negre microscopice create după Big Bang, acestea s-ar putea dezintegra și exploda ca găuri albe. Doar dacă, aşa cum a sugerat Stephen Hawking, ele nu s-au evaporat deja.

O altă idee interesantă propusă de fizicieni este aceea că o gaură albă ar putea explica evenimentul Big Bang, deoarece în acest caz se afirmă că o mare cantitate de materie şi energie au apărut în mod spontan.

După toate probabilitățile, găurile albe sunt doar concepte din matematică. Şi din moment ce fanteziile din matematică rareori supravieţuiesc în contact cu realitatea, găurile albe există, probabil, doar în imaginaţia noastră.

Sursa: Universe Today