Sistemele de realitate augmentată prezintă obiecte virtuale în lumea reală, cum ar fi urechi sau mustăţi de pisică pe un selfie Snapchat, sau ne ajută să ne dăm seama cât de bine se potrivește un anumit scaun în locuința noastră.

Prima aplicaţie pe baza realităţii augmentate, care s-a bucurat de un succes fenomenal la nivel mondial, a fost jocul “Pokemon GO”, lansat în anul 2016, care le permite jucătorilor să vadă un Pokemon virtual stând în fața lor gata pregătit să fie capturat.

În prezent marile companii din domeniul tehnologiei informaţiei, precum Microsoft și Mozilla, compania din spatele browser-ului web Firefox, precum şi companii de retail, cum ar fi IKEA și Lego, explorează potențialul realităţii augmentate.

În laboratorul de realitate augmentată din cadrul University of Michigan, SUA, colegii mei și cu mine vizionăm videoclipuri cu demonstrații impresionante de realitate augmentată, încercăm noi aplicații și testăm noile sisteme de realitate augmentată.

Cercetătorii implicaţi în domeniul realităţii augmentate sunt încântaţi de faptul că această tehnologie devine populară în rândul publicului larg, iar entuziasmul lor ar putea fi motivul pentru care unii experți se așteaptă ca realitatea augmentată să devină un lucru obișnuit în următorii cinci ani şi că ochelarii destinați acesteia vor înlocui telefoanele inteligente într-un deceniu.

Explorând realitatea augmentată

În calitate de cercetător al realităţii augmentate, având experiență atât în ​​industrie, cât și în mediul academic, nu sunt de acord cu aceste opinii optimiste.

Majoritatea oamenilor din SUA nu ştiu cu adevărat ce este realitatea augmentată şi nici nu sunt interesaţi de această tehnologie, iar aceasta este doar o piedică în calea promovării realităţii augmentate pe scară largă.

În general, există trei provocări majore care trebuie depășite pentru creșterea popularității realității augmentate.

1. Dificultăți de natură hardware

Când am testat pentru prima oară ochelarii pentru realitatea augmentată, în urmă cu trei ani, ei s-au supraîncălzit și s-au oprit rapid, chiar și atunci când am încercat ceva simplu, cum ar fi plasarea a două obiecte virtuale într-o cameră.

Deși au urmat multe îmbunătățiri în acest sens, au apărut și alte probleme.

De exemplu, sistemul Microsoft HoloLens, unul dintre cele mai avansate din domeniul realităţii augmentate, necesită ca un utilizator să poarte o cască specială, practic un computer, pe cap, ceea ce este destul de incomod. Mai mult, acesta limitează câmpul vizual al utilizatorului.

Sistemul de realitate augmentată Microsoft HoloLens

Sistemul HoloLens de la Microsoft necesită purtarea unui computer pe cap. Credit: AP Photo/Elaine Thompson

Chiar și “Pokémon GO”, cea mai populară aplicație care utilizează realitatea augmentată, consumă extrem de rapid bateria smartphone-ului.

Funcția de realitate augmentată nu face jocul cu mult mai bun, sau chiar foarte diferit, deși este interesant la prima vedere să poţi vedea un Pikachu stând pe gazon în fața ta.

Cu un beneficiu real atât de mic și o depreciere a autonomiei smartphone-ului atât de gravă, nu este de mirare că cei mai mulţi utilizatori ai jocului “Pokémon GO” opresc modul de realitate augmentată.

2. Lipsa utilizatorilor

Din moment ce majoritatea utilizatorilor dezactivează realitatea augmentată în “Pokémon GO”, nu mă surprinde faptul că până în prezent nu am văzut sau auzit de cineva care să folosească aplicația retailerului IKEA care utilizează realitatea augmentată.

Aplicația IKEA Place din App Store are doar 3.100 de recenzii în magazinul de aplicații Apple, cu mult mai puțin decât cele 104.000 recezii pentru “Pokémon GO”.

Această aplicaţie ar trebui să fie utilă pentru utilizatorii care doresc să-și reamenajeze spațiul de locuit, aceştia având posibiltatea să-şi folosească smartphone-urile pentru a adăuga mobilier virtual în camerele locuinţelor.

IKEA și realitatea augmentată

Scaunul acesta se potriveşte bine acolo? Credit: IKEA

Apple și Google au lansat jucării ce utilizează realitatea augmentată și aplicații demo realizate pe baza noilor lor platforme ARKit și ARCore. Chiar dacă modelele 3D arată foarte bine, funcțiile lor nu sunt deosebit de utile.

Acest lucru se datorează, în parte, faptului că realitatea augmentată, ca și Internetul, este doar o tehnologie de bază care necesită dezvoltatori care să creeze aplicaţii pentru ea.

Internetul a început sub forma Arpanet în anul 1969, dar a început să se extindă pe scară largă numai în momentul în care Tim Berners-Lee a inventat serviciul “World Wide Web” în anul 1989. Abia prin anii 2000 utilizatorii obișnuiți de Internet au început să creeze conținut online destinat şi altor utilizatori.

Acest nivel de dezvoltare și inovație nu a fost încă atins în ceea ce priveşte realitatea augmentată, deși Mozilla s-a implicat în această tehnologie încercând să includă realitatea augmentată în browser-ul web Firefox.

3. Provocări de marketing

Chiar și cei care utilizează Snapchat nu se gândesc la aceasta ca la o aplicație de realitate augmentată, deși chiar așa este.

În realitate, cei mai mulţi utilizatori de Snapchat nu știu ce este realitatea augmentată şi nu au experimentat-o ​​niciodată conștient, chiar dacă o folosesc zilnic. În consecinţă, cei mai mulţi nu vor achiziționa un produs doar pentru că are funcţia de realitate augmentată.

SnapChat și realitatea augmentată

Adăugarea unor elemente grafice pe un selfie în Snapchat presupune utilizarea realității augmentate. Credit: dennizn/Shutterstock.com

Există, de asemenea, o oarecare confuzie în ceea ce priveşte definirea și comercializarea tehnologiilor destinate realităţii augmentate.

Mulți oameni au auzit despre realitatea virtuală, care este, în general, o lume virtuală captivantă care nu include aspecte ale mediului real al utilizatorului. Cu toate acestea, de multe ori putem auzi de realitatea mixtă, denumită uneori “MR” sau “XR”.

Inițial prin realitatea mixtă se înţelegea orice tehnologie care oferă o experiență cuprinsă între una complet reală și una complet virtuală, dar care ar putea include realitatea augmentată.

În prezent Microsoft afirmă că produsele sau aplicațiile sunt destinate realităţii mixte dacă oferă atât realitate augmentată, cât și realitate virtuală.

Deşi realitatea augmentată are un potențial remarcabil de dezvoltare în viitor, mai există un drum lung de parcurs până ce acest lucru va deveni realitate. Pentru aceasta trebuie să îmbunătăţim componenta hardware şi să creăm aplicații utile care să stârnească cu adevărat interesul utilizatorilor.

Traducere şi adaptare după What is augmented reality, anyway?