Metaversul este o rețea de medii virtuale în care mulți oameni pot interacționa între ei și cu obiecte digitale prin intermediul unor reprezentări virtuale sau avatare ale lor. Gândiți-vă la metavers ca la o combinație de realitate virtuală captivantă, joc online multiplayer și web.

Metaversul este un concept din science-fiction pe care mulți oameni din industria tehnologiei informaţiei şi-l imaginează ca succesor al Internetului de astăzi. Este doar o viziune în acest moment, dar companiile de tehnologie, precum Facebook, își propun să facă din metavers cadrul pentru multe activități online, inclusiv muncă, joc, studiu și cumpărături.

Metavers este un cuvânt compus format din meta, adică transcendent și vers, adică univers. Romancierul științifico-fantastic Neal Stephenson a inventat termenul în romanul său din 1992 „Snow Crash” pentru a descrie o lume virtuală în care protagonistul, Hiro Protagonist, socializează, cumpără şi-şi învinge dușmanii din lumea reală prin avatarul său.

Conceptul de metavers precedă „Snow Crash” și a fost popularizat ca „spațiul cibernetic” în romanul revoluționar al lui William Gibson, din 1984, intitulat „Neuromancer”.

Cel mai bine vândut roman de science-fiction

Cel mai bine vândut roman de science-fiction „Snow Crash” a dat lumii cuvântul „metavers”. Credit: RA.AZ/Flickr, CC BY

Există trei aspecte cheie ale metaversului: prezența, interoperabilitatea și standardizarea.

Prezența este sentimentul de a fi într-un spațiu virtual, alături de alți participanţi virtuali. Zeci de ani de cercetare au arătat că acest sentiment de întruchipare îmbunătățește calitatea interacțiunilor online. Sentimentul de prezență este realizat prin tehnologiile de realitate virtuală, cum ar fi prin utilizarea unor ecrane montate pe cap.

Metaversul

Acești oameni interacționează într-o lume virtuală? Credit: Lucrezia Carnelos/Unsplash

Interoperatibilitatea înseamnă a putea călători fără probleme între spații virtuale cu aceleași active virtuale, cum ar fi avataruri și articole digitale. ReadyPlayerMe le permite oamenilor să creeze un avatar pe care să îl poată folosi în sute de lumi virtuale diferite, inclusiv în cadrul întâlnirilor Zoom, prin aplicații precum Animaze. Între timp, tehnologiile blockchain, precum criptomonedele și jetoanele nefungibile, facilitează transferul de bunuri digitale peste granițe virtuale.

Standardizarea este ceea ce permite interoperabilitatea platformelor și serviciilor pe întregul metavers. La fel ca în cazul tuturor tehnologiilor mass-media, standardele tehnologice comune sunt esențiale pentru utilizarea lor pe scară largă. Organizațiile internaționale precum Open Metaverse Interoperability Group definesc aceste standarde.

Importanţa metaversului

Dacă metaversul devine succesorul Internetului, atunci este extrem de important, pentru viitorul economiei și al societății în ansamblu, cine şi cum îl construiește. Facebook își propune să joace un rol de lider în modelarea metaversului, parțial investind puternic în realitatea virtuală.

CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, a explicat într-un interviu punctul său de vedere că metaversul acoperă platforme online precum social media, tehnologii media 3D, cum ar fi realitatea virtuală și că va fi atât pentru muncă, cât și pentru joacă.

Hollywood-ul a îmbrățișat ideea metaversului în filme precum „Ready Player One”.

Metaversul ar putea semăna într-o zi cu cel fictiv din romanul „Ready player One “scris de Ernes Cline, dar până atunci puteți apela la jocuri precum Fortnite și Roblox, realitatea virtuală din platformele de social-media, cum ar fi VRChat și AltspaceVR sau la mediile virtuale de lucru, cum ar fi Immersed, pentru o experiența captivantă a unui metavers în devenire.

Pe măsură ce aceste platforme vor converge și vor deveni din ce în ce mai interoperabile, un metavers cu adevărat singular va înlocui mediile virtuale pe care le utilizăm în prezent.

Traducere după What is the metaverse? 2 media and information experts explain