Astronomie

Ce a provocat Big Bang-ul?

Răspunsul scurt la această întrebare este că nu știm care a fost cauza Big Bang-ului. Acesta este un mare mister.

Cu ajutorul modelului cosmologic Big Bang se poate descrie evoluţia Universului în ceea ce priveşte spațiu-timpul, materia și energia.

Conform modelului Big Bang, Universul a apărut în urmă cu aproximativ 13,8 miliarde de ani și din observațiile astronomice putem presupune că la început a fost foarte mic.

De asemenea, observațiile sugerează că în prima fracțiune de secundă Universul s-a extins foarte repede, pentru ca ulterior expansiunea acestuia să încetinească.

După câteva sute de mii de ani s-au format primii atomi de hidrogen, cel mai simplu tip de atom, care au format primele stele, care la rândul lor au format primele galaxii.

Big Bang

Evoluția Universului conform modelului cosmologic Big Bang. Credit: NASA

După miliarde de ani, Pământul şi toate formele de viaţă s-au format din atomii produşi în interiorul stelelor.

Trebuie să ne reamintim că în afară de atomii de hidrogen și heliu, care sunt încadrați în categoria „Big Bang”, adică au rezultat în urma evenimentului Big Bang, toți ceilalți atomi din corpul nostru au fost produși de o stea, la un moment dat, în ultimii 13,8 miliarde de ani.

În tot acest timp, Universul a continuat să se extindă. De fapt, observațiile actuale ne indică faptul că Universul se află într-o expansiune accelerată.

Modelul Big Bang se potriveşte cu toate aceste observații astronomice. Din acest motiv, oamenii de știință cred că Big Bang este cel mai bun model cosmologic pe care îl avem cu privire la evoluţia Universului.

Cu toate acestea, nici modelul cosmologic Big Bang nu este perfect.

Nu știm de ce Universul s-a extins atât de repede în prima secundă şi de ce expansiunea Universului a încetinit ulterior.

Nu știm de ce în prezent expansiunea Universului este accelerată. Nu știm de ce există un anumit număr de forțe fundamentale care controlează Universul. Și nu știm ce a declanşat Big Bang-ul!

Cu ajutorul unor telescoape precum Murchison Widefield Array putem face observații astronomice care ne ajută să înțelegem evoluţia Universului.

Modelul cosmologic Big Bang a fost conceput şi dezvoltat pe parcursul a sute de ani și pentru a-l îmbunătăți sau înlocui cu un model cosmologic mai bun s-ar putea să mai treacă alte sute de ani.

Deşi oamenii de știință au lansat o mulțime de ipoteze privind cauza Big Bang-ului, precum ar fi găurile albe și multiversul, acestea trebuie să fie în acord cu observațiile noastre despre Univers.

Fizicienii afirmă că perspectivele privind înţelegerea primelor momente după Big Bang sunt, totuşi, încurajatoare.

Tehnologia avansată pe care o avem sau pe care o vom dezvolta ne va ajuta să construim acceleratoare de particule care vor ciocni cu putere fascicule de particule din a căror dezintegrare fizicienii speră să înţeleagă ce s-a întâmplat imediat după Big Bang.

De asemenea, putem construi noi telescoape cu ajutorul cărora vom putea observa stelele și galaxiile din Univers în detalii fără precedent.

Cu ajutorul acceleratoarelor de particule şi a telescoapelor vom putea verifica care ipoteze privind Big Bang-ul sunt corecte și care sunt greșite.

Elaborarea unei noi concepţii despre Univers necesită timp, dar este foarte important să avem idei noi despre Univers.

Din acest motiv comunitatea ştiinţifică trebuie să coopereze şi să dovedească interes şi pentru teoriile noi în afara celor consacrate.

Surse: The Conversation

One thought on “Ce a provocat Big Bang-ul?

• Sa presupunem ca au existata doua universuri,unul de materie normala,celalalt din anti-materie,forate apropiate unul de celalalt si care au „implozat” in acelasi timp creind in felul acesta doua „singularitati”,care prin ciocnire au provocat „Big Bangul”,care la randul sau a creat alte doua(poate mai multe)universuri.Credeti ca este posibil?

Răspunde