O nouă cercetare furnizează noi informaţii cu privire la cât de multă sare este bună pentru organism.

Potrivit unui studiu la care au participat mai mult de 95.000 de persoane, cei mai mulţi dintre noi nu suntem afectați dacă cantitatea de sare pe care o consumăm zilnic este limitată la cel mult două linguriţe și jumătate pe zi, ceea ce este echivalentul a 5 grame de sodiu pe zi.

Mulți experți recomandă o cantitate mai mică de sare, de până la 2 grame de sodiu pe zi, pentru a reduce riscul creșterii tensiunii arteriale și apariţiei unor probleme de sănătate asociate unui consum ridicat de sare.

Cu toate acestea, conform unei noi cercetări, consumul unei cantităţi de sodiu de până la 5 grame pe zi nu crește riscul apariţiei bolilor cardiovasculare și al accidentului vascular cerebral. Această constatare este valabilă pentru mai mult de 95% dintre persoanele din țările dezvoltate, afirmă cercetătorii.

Mai mult, un aport de sodiu chiar mai mare poate fi contracarat printr-o dietă bogată în fructe, legume, produse lactate, cartofi și alte alimente bogate în potasiu.

Câtă sare putem consuma zilnic

Credit: Jiri Hera/Shutterstock

„Organizația Mondială a Sănătății recomandă un consum zilnic mai mic de două grame de sodiu, ceea ce este echivalent cu o linguriță de sare, ca o măsură preventivă împotriva bolilor cardiovasculare, dar există puține dovezi în ceea ce privește îmbunătățirea stării de sănătate în cazul persoanelor care limitează consumul de sare la acest nivel”, a declarat cercetătorul Andrew Mente de la McMaster University din Canada.

Mente și colegii săi afirmă că studiul lor are la bază rezultatele obţinute în 18 țări pe o perioadă de opt ani.

Un aport moderat de sare, aproximativ egal cu cel pe care cei mai mulți dintre noi îl adoptă în prezent, nu prezintă un risc pentru sănătate, dar un nivel prea mare sau prea mic de sare în alimentaţia noastră poate provoca probleme, arată statisticile din noul studiu.

„Toate dovezile de până acum arată că reducerea aportului de sare conduce la o scădere a riscului de apariţie a bolilor cardiovasculare, cea mai frecventă cauză de deces din întreaga lume”, a declarat Graham Macgregor din cadrul Queen Mary University din Marea Britanie.

Această constatare este susținută de o mulțime de cercetări anterioare, inclusiv cercetări detaliate realizate de American Heart Foundation, care afirmă că există “argumente științifice puternice” privind recomandarea limitării consumului de sodiu la 1,5 grame pe zi.

Prea mult sodiu, care se găsește în sare și alte alimente procesate, provoacă reținerea apei în organism și solicită suplimentar inima.

Noul studiu nu este singurul care sugerează că o cantitate moderată de sare este, de fapt, foarte bună.

Problema cantităţii de sare pe care o putem consuma fară ca sănătatea să ne fie afectată a devenit una dintre cele mai controversate probleme din știința alimentelor pe măsură ce aflăm tot mai multe despre efectul sării asupra organismului.

Cercetătorii care au realizat noul studiu susţin că un aport de sodiu apropiat de limita de 5 grame pe zi nu ne va afecta grav sănătatea. Cu toate acestea, eforturile pentru reducerea consumului de sodiu ar trebui să se concentreze asupra țărilor unde se depăşeşte această limită de 5 grame, inclusiv China.

„Nu există dovezi convingătoare că persoanele cu un aport de sodiu moderat sau mediu trebuie să-şi reducă consumul de sodiu pentru prevenirea bolilor de inimă şi a accidentului vascular cerebral”, a declarat Martin O’Donnell din cadrul McMaster University.

Cercetarea a fost publicată în The Lancet.

Sursă: Science Alert