Preţul biletelor de avion reprezintă o sursă de mituri și legende urbane. Multe dintre acestea includ sfaturi privind cea mai bună zi din săptămână în care este bine să cumpărăm bilete de avion, reducerile de ultim moment oferite de către companiile aeriene, iar teoriile conspirației sugerează că transportatorii aerieni folosesc cookie-uri (N.t. Cookie-urile sunt fişiere stocate pe calculatorul utilizatorului unui site pentru înregistrarea datelor de autentificare sau pentru urmărirea preferințelor acestuia pe web) pentru a crește prețul biletelor de avion. Niciuna dintre aceste afirmații nu este în întregime adevărată.

Decolare avionÎntotdeauna sperăm să găsim bilete de avion ieftine atunci când ne facem planuri de călătorie și de vacanță. Dar şi companiile aeriene urmăresc să câştige de pe urma noastră. Credit: Shutterstock

Studiile efectuate până în prezent au sugerat că prețurile biletelor de avion pot fi mai mari sau mai mici în funcţie de o anumită zi a săptămânii, deşi nu există un consens care ar fi această zi. Prețurile oferite de companiile aeriene pot scădea oricând înainte de data zborului, dar este mult mai probabil ca acestea să crească în ultimele săptămâni de dinaintea datei de plecare. Mai mult, companiile aeriene preferă să aștepte până în ultimul moment rezervarea unei bilet de avion, deoarece atunci clientul va plăti, cel mai probabil, un tarif mai mare, mai degrabă decât să rezerve anticipat un loc de călătorie. Și nu, companiile aeriene nu folosesc cookie-uri pentru a modifica tarifele biletelor de călătorie. Se pare că acestea nu au posibilitatea de a modifica datele privind disponibilitatea şi preţul biletelor doar pentru anumiţi clienți.

Ceea ce este adevărat în legătură cu prețurile din industria aeriană este că transportatorii folosesc metode complexe și sofisticate pentru stabilirea prețurilor. Preţul biletului de călătorie are valoarea cea mai mică atunci când avionul este plin, transportatorii fiind interesaţi să vândă cât mai multe locuri din avion. Aceasta este o cursă contra cronometru pentru o companie aeriană și, desigur, nicio companie aeriană nu doreşte să ofere un discount prea mare în acest sens. Prin urmare, companiile aeriene se confruntă cu două obiective care sunt oarecum contradictorii: maximizarea veniturilor utilizând avioanele la capacitate maximă (cât mai multe locuri ocupate) și să vândă cât mai multe bilete la tariful cel mai ridicat. Acest proces de eficientizare este cunoscut sub numele de managementul veniturilor.

Companiile aeriene și listele lor de găleţi”

Iată cum funcționează managementul veniturilor unei companii aeriene. Pentru fiecare zbor sau rută (dacă vorbim despre itinerariile parcurse prin zboruri cu escală), compania aeriană are un set de niveluri de preț disponibile – de la cel mai mare tarif, complet rambursabil, până la cel mai mic tarif, nerambursabil. În jargonul industriei de profil aceste prețuri sunt cunoscute drept „găleţi”, iar locurile din avion pot fi interpretate ca nişte bile care sunt alocate acestor „găleţi”.

Alocarea inițială a locurilor de călătorie între aceste găleți de preț este determinată de datele istorice care indică cât de bine se vinde o anumită rută de zbor. De exemplu, în cazul unui zbor ce are loc în săptămâna Zilei Recunoştinţei vor fi oferite mai puţine locuri de călătorie cu preţ redus în comparaţie cu același zbor care are loc în a treia săptămână din luna februarie. Pe măsură ce locurile de călătorie se vând, managerii de venituri monitorizează și ajustează modul lor de alocare. Dacă, de exemplu, vânzările sunt mai scăzute decât era de așteptat, atunci unele locuri de călătorie pot fi mutate în „gălețile” corespunzătoare unor prețuri mai mici, acest lucru evidenţiind o scădere a prețurilor. Aşa cum am menționat mai sus, astfel de reduceri de preț pot apărea în orice moment înainte de data zborului. Cu toate acestea, tendința generală este aceea de creştere a preţului biletelor de călătorie începând cu aproximativ două-trei săptămâni înainte de data decolării.

Desigur, un călător obişnuit doreşte să știe când ar trebui să-şi cumpere biletul de avion pentru următoarea călătorie. O altă întrebare importantă este de unde să-şi cumpere acest bilet. Companiile aeriene îşi promovează ofertele pe propriile site-uri web, dar şi în cadrul unor agenţii de călătorie, ceea ce înseamnă că prețurile biletelor de avion pot să difere uneori în funcție de locul unde le căutăm. Diferenţele de preţ se explică, probabil, prin contractele pe care companiile aeriene le-au stabilit cu agenţiile de călătorie/vacanţă, ceea ce înseamnă că unele agenții de voiaj nu au acces la întreaga oferta de preţuri a unei companii aeriene.

Când să ne cumpărăm biletul de avion

Managerii companiilor aeriene analizează rezervările de zbor cu aproximativ două luni înainte de data decolării. Rezultă de aici că, în general, nu trebuie să ne rezervăm un loc cu mai mult de două luni în avans: studiile ne arată că, inițial, companiile aeriene lasă goale „găleţile” cu cele mai ieftine oferte de preţ, iar managerii de venituri pot muta unele locuri de călătorie în aceste găleți, dacă cu câteva luni înainte de data decolării avionul este mai gol decât se așteptau. Între două luni și aproximativ două până la trei săptămâni înainte de data zborului, tarifele practicate de companiile aeriene rămân practic nemodificate, ele având totuşi o uşoară tendință de creștere în această perioadă. Cu toate acestea, în mod paradoxal, există o șansă destul de mare să găsim prețuri mai mici şi în această perioadă. Putem monitoriza evoluţia prețurilor timp de mai multe zile, uneori până la o săptămână, pentru a obţine un preţ mai mic. Chiar dacă această metodă nu funcţionează întotdeauna, uneori reuşim să economisim sume importante de bani.

Preţurile încep să crească cu două-trei săptămâni înainte de data zborului. Acesta este momentul când oamenii de afaceri încep să-şi facă rezervare. Deşi mai sunt posibile reduceri de preț, este mai probabil ca preţul biletelor să crească. Acesta este, de asemenea, momentul în care există diferențe semnificative de preţ între ofertele practicate de către agenţiile de călătorie, în funcție de contractele stabilite de acestea cu companiile aeriene.

Astfel, dacă intenţionaţi să efectuaţi o excursie cu trei săptămâni înainte de data zborului, nu întârziaţi achiziția biletelor de călătorie. În același timp, puteţi verifica ofertele agențiilor de turism sau puteţi utiliza site-uri specializate (cum ar fi kayak.com sau skyscanner.net) care vă permit să comparați în mod rapid prețurile biletelor de călătorie. De asemenea, puteţi verifica ofertele agenţiilor aeriene de pe site-urile lor.

Pentru a răspunde la întrebarea inițială, v-am prezentat aici doar câteva sfaturi simple. Dacă trebuie să călătoriţi în timpul unei perioade de vârf, cel mai bine este să nu întârziaţi cumpărarea biletului de avion. De asemenea, cu două, trei săptămâni înainte de data plecării este bine să nu întârziaţi achiziția biletelor, dar este bine să încercaţi să obţineţi oferte de la mai multe agenții de călătorie. Acest lucru este ușor de făcut în era Internetului.

Traducere şi adaptare după So when should you book that flight? The truth on airline prices