Chiar dacă pe deasupra voastră trece un avion, nu trebuie să vă faceţi griji. Cel mult puteţi să vă asiguraţi că aveţi o umbrelă la îndemână, deoarece un nou studiu arată că avioanele care zboară pe deasupra norilor pot crește nivelul de precipitații cu până la 14 ori.

Acest fenomen meteorologic neobișnuit este consecinţa modului cum sunt proiectate aripile aeronavelor moderne. Acestea generează variaţii ale presiunii aerului ce favorizează formarea cristalelor de gheață care ajung în norii aflați la o altitudine mai mică și în consecință pot crește nivelul de precipitaţii.

Fenomenul se produce în anumite condiții, astfel încât acesta este cel mai des observat deasupra aeroporturilor, acolo unde avioanele traversează straturile de nori în timpul decolării sau aterizării.

Dâra unui avion

Dâra unui avion. Credit: WonHo Sung/Unsplash

„Fenomenul de creştere a nivelului de precipitaţii se poate extinde pe sute de kilometri, urmărind practic traiectoria unui avion aflat deasupra norilor.

Cu toate acestea, fenomenul este limitat transversal la aproximativ 100 de metri, ceea ce înseamnă că se propagă sub forma unui flux îngust, dar foarte lung”, a declarat cercetătorul Dmitri Moisseev de la University of Helsinki din Finlanda.

Moisseev și colegii săi au observat mai întâi ceva ciudat în datele radar: fluxuri înguste de ploi abundente sau zăpadă. În mod semnificativ, majoritatea acestor fluxuri indicau spre aeroportul Helsinki-Vantaa.

Cercetătorii au analizat datele meteorologice pe o perioadă de 11 ani şi au descoperit 17 apariţii ale acestui ciudat fenomen de la sfârşitul anului 2008 până la începutul anului 2018.

Verificând aceste date cu înregistrările de zbor şi a observaţiile locale, cercetătorii au identificat legătura dintre apariţiile acestui fenomen şi trecerea avioanelor.

Pentru a explica acest fenomen, oamenii de ştiinţă şi-au îndreptat atenţia asupra norilor altocumulus. Aceşti nori se formează atunci când zonele de joasă presiune din jurul aripilor avioanelor provoacă scăderea semnificativă a temperaturii în jurul avionului.

Nori altocumulus

Nori altocumulus. Credit: Jamie Mix

Pentru producerea acestui efect este necesar ca temperatura stratului de nori străbătut de avion să fie suficient de mică: apa nu îngheață întotdeauna la 0 grade Celsius. Dacă este suficient de pură și nu are o suprafață la care să adere, temperatura apei poate să scadă până la -40°C înainte de a se solidifica.

Aeronavele pot avea un efect asupra acestor picături foarte reci de apă. Pe măsură ce temperatura scade, iar cristalele de gheață încep să se formeze, avionul declanșează o reacție în lanț în spaţiul din jurul său.

Cristalele de gheață coboară apoi în norii mai mici care sunt deja o sursă de precipitaţii sub formă de apă sau zăpadă, ceea ce conduce la o creștere suplimentară a nivelului de precipitaţii.

„Căderea cristalelor de gheață din norii de la o altitudine mai mare poate mări nivelul precipitaţiilor sub formă de ploaie sau zăpadă din norii aflaţi la o altitudine mai mică”, explică cercetătorii.

Această idee nu este nouă, dar noutatea adusă de studiul de faţă o reprezintă indicarea condițiilor necesare producerii acestui fenomen.

Se pare că fenomenul poate să apară chiar și în afara norilor, mai sus în atmosferă, atâta timp cât există suficiente picături de apă foarte reci care pot îngheța. Din acest motiv acest efect poate să fie puţin diferit față de cel pe care cercetătorii l-au constatat în norii altocumulus.

Toate aceste cercetări avansate ar putea conduce, în cele din urmă, la îmbunătăţirea previziunilor meteorologice în jurul aeroporturilor, previziuni care sunt esențiale pentru decolarea în siguranţă a avioanelor şi aterizarea lor la timp.

Cercetarea a fost publicată în Journal of Geophysical Research.

Sursă: Science Alert