Automobilele se vor schimba mai mult în deceniul următor decât s-au schimbat în tot secolul trecut.

Chiar dacă aspectul automobilelor s-a schimbat în ultimii 100 de ani, modul cum sunt conduse autovehiculele a rămas practic neschimbat. Urmează însă o transformare fundamentală.

În deceniul următor alimentarea automobilelor se va schimba radical şi tot mai multe vehicule vor deveni autonome.

Chiar dacă în prezent există unele autovehicule având caracteristici autonome de bază, precum ar fi cele testate de Tesla, Google şi Uber, acestea reprezintă doar o mică parte din numărul autovehiculelor aflate în circulaţie.

Până în anul 2030 automatizarea automobilului va evolua de la simpla asistare a șoferului către un controlul deplin al tuturor aspectelor privind conducerea autovehiculului pentru majoritatea condițiilor rutiere.

Automatizarea pe scară largă împreună cu electrificarea și conectivitatea sporită a automobilului vor transforma industria automobilelor şi implicit modul cum vor arăta maşinile, cum ne petrecem timpul în interiorul lor și cum ne vor transporta dintr-un loc în altul.

O experiență de conducere foarte diferită

Prima diferență majoră între mașinile din prezent și cele din anul 2030 s-ar putea să fie numele acestora.

La fel cum Apple și Samsung domină în prezent o piață a telefoanelor mobile pe care Nokia și Blackberry au dominat-o în trecut, Tesla, Apple, Dyson și Google ar putea deveni cele mai recunoscute mărci auto ale viitorului.

Probabil că aceste automobile vor arăta foarte diferit.

La exterior, prizele mari de aer și grilele frontale, care protejează radiatorul ce asigură răcirea motoarelor cu combustie, nu vor mai fi necesare, în timp ce oglinzile laterale vor fi înlocuite cu camere și senzori.

Ferestrele acestor automobile ar putea fi mai mari pentru a le permite pasagerilor o vedere mai bună sau s-ar putea să fie mult mai mici pentru a le asigura mai bine intimitatea.

Mercedes-Benz demonstrează toate aceste noi aspecte radicale prin conceptul Vision URBANETIC, care propune un vehicul electric autonom şi modular a cărui caroserie poate fi modificată pentru transportul de persoane sau mărfuri.

Mercedes Benz Vision URBANETIC

Mercedes Benz Vision URBANETIC

Interioarele autoturismelor vor fi mult mai variate, unele permiţând personalizarea culorilor, luminii, intimităţii și a aspectului prin apăsarea unui buton.

Conceptul Volvo 360c propune un spațiu multifuncțional care se poate transforma într-un loc de întâlnire, un birou și chiar într-un dormitor.

Geamurile clasice vor dispărea fiind înlocuite cu geamuri inteligente cu ajutorul cărora vom putea controla lumina din autoturism prin apăsarea unui buton.

Conceptul de automobil autonom F015 de la Mercedes are uşi care integrează ecrane suplimentare ce pot funcționa ca ferestre sau ca sisteme de divertisment multimedia.

Multe mașini vor fi dotate cu sisteme de realitate augmentată care vor suprapune imagini generate pe computer pe parbriz sau pe alte zone de afișare adecvate pentru a-i informa pe pasageri cu privire la traseul parcurs de mașină.

Conducătorii auto vor putea comunica cu autovehiculele lor prin intermediul comenzilor vocale sau prin gesturi.

În unele modele high-end s-ar putea integra interfețe creier-computer care vor asocia unele modele de activitate cerebrală cu anumite comenzi pentru controlul automobilului. O tehnologie similară a fost deja utilizată pentru a controla membrele protetice și scaunele cu rotile.

Tehnologie conexă

Internetul lucrurilor va avea un rol esențial în ceea ce priveşte modul cum automobilele autonome vor fi integrate şi vor comunica cu lumea exterioară.

Autovehiculele își vor putea sincroniza deplasarea, minimizând consumul de combustibil și îmbunătățind traficul, prin utilizarea unor senzori concepuți pentru recunoașterea și comunicarea cu semnele rutiere, marcaje, rețele de camere foto, pietoni și alte vehicule.

De asemenea, autovehiculele vor putea ajuta autoritățile să menţină infrastructura rutieră, de exemplu cu ajutorul unor senzori amplasaţi pe anvelope care să semnaleze deteriorarea drumurilor rutiere.

Atunci când oamenii vor prelua conducerea autovehiculelor, tehnologia îi va avertiza pe conducătorii auto cu privire la posibilele coliziuni iminente cu alţi utilizatori ai drumurilor și va încerca să le evite.

Ca urmare a îmbunatăţirii tehnologiei senzorilor termici, automobilele vor fi dotate cu faruri al căror rol nu va fi doar acela de a ilumina drumul, acestea putând reduce substanțial numărul accidentelor rutiere.

În timp ce șoferii din mediul rural vor avea în continuare propriile automobile, cel mai probabil în orașe va crește ponderea serviciilor de „mobilitate autentică”, ca o alternativă la proprietatea auto.

Combustibilii viitorului

Mai multe țări și orașe au anunțat interdicții viitoare privind vânzarea de autovehicule noi pe benzină și diesel până în anul 2030.

Vehiculele mai vechi vor circula în continuare, deci este puțin probabil ca stațiile de benzină să dispară până la această dată. Cu toate acestea, producătorii de automobile se concentrează deja din ce în ce mai mult pe vehiculele care vor utiliza combustibilii viitorului.

Cum va arăta viitorul industriei auto este însă neclar. Incertitudinea cu privire la faptul dacă şi automobilele hibride vor fi incluse într-o interdicție similară îi poate descuraja pe producători și utilizatori să investească în aceste vehicule.

În prezent automobilele electrice reprezintă doar 2% din piața mondială, dar, pe măsură ce prețul acestora va scădea sub cel al autovehiculelor pe benzină până la mijlocul anilor 2020, cota lor de piață va creşte cu siguranță.

Este de aşteptat ca autovehiculele complet electrice să devină o opţiune viabilă pentru șoferi până în anul 2030, dar evoluțiile tehnologice neprevăzute ar putea schimba neaşteptat viitorul combustibilului pentru autovehicule.

Trebuie menţionat că oamenii de știință lucrează intens pentru a rezolva unele dificultăți de producție și de stocare care limitează în prezent potențialul vehiculelor pe bază de hidrogen.

Traducere şi adaptare după Cars will change more in the next decade than they have in the past century