Boeing a prezentat un avion autonom (fără pilot), dezvoltat în Australia, destinat să participe la misiuni de avertizare timpurie şi supraveghere aeriană alături de aeronavele de luptă cu pilot. 

Aeronava va avea o lungime de 11,6 m, o rază de acţiune de 3.700 km şi va costa o “fracțiune” din costul unui avion de vânătoare, se afirmă în comunicatul companiei Boeing.

Producătorul american Boeing speră să vândă această aeronavă autonomă multirol clienților din întreaga lume, modificând-o la cerere pentru a putea participa la diferite misiuni militare.

Aceasta este prima aeronavă de luptă dezvoltată de Boeing în Australia în ultimele decenii și reprezintă cea mai mare investiție a producătorului Boeing în sistemele fără pilot din afara Statelor Unite, deși compania nu a precizat preţul aeronavei.

Avionul autonom de luptă Boeing

Avionul autonom de luptă Boeing. Credit: Boeing

Companiile din industria de apărare investesc din ce în ce mai mult în tehnologia autonomă, în timp ce forţele militare din întreaga lume caută o modalitate mai ieftină și mai sigură de a-și maximiza resursele.

Rivalii companiei Boeing, precum Lockheed Martin, Kratos Defense and Security Solutions Inc. investesc, de asemenea, în astfel de aeronave autonome.

Un număr de patru până la şase aeronave de acest tip, care formează Boeing Airpower Teaming System, pot zbura alături de un F/A-18E/F Super Hornet, a declarat Shane Arnott, directorul departamentului de cercetare al companiei Boeing.

Avionul autonom de luptă Boeing în misiune

Boeing Airpower Teaming System. Credit: Boeing

„Datorită avantajelor oferite de aeronavele fără pilot, putem accepta un nivel mai ridicat de risc”, a declarat Shane Arnott.

Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale (Mitchell Institute for Aerospace Studies) din SUA a declarat anul trecut că Forțele Aeriene ale SUA ar trebui să exploreze posibilitatea asocierii avioanelor cu echipaj și a celor autonome pentru extinderea flotei aeriene.

De asemenea, aeronavele de luptă autonome ar putea înlocui în anumite misiuni „aeronavele din generaţia a cincea, care sunt performante, dar foarte scumpe, precum F-35″.

„Performanța factorului uman reprezintă un factor major în misiunile aeriene de luptă actuale. Piloţii pot suporta doar acceleraţii de o anumită intensitate, pot zbura doar un anumit număr de ore sau pot analiza doar o anumită cantitate de informații la un moment dat.

În afară de sarcinile executate cu ajutorul unor aeronave precum P-8 Poseidon sau E-7 Wedgetail, aeronavele autonome de luptă pot efectua misiuni de avertizare timpurie, supraveghere şi recunoaştere aeriană.

În acest caz vorbim de o aeronavă de luptă multirol având un preț estimat la o fracţiune din cel al unei aeronave de luptă cu echipaj”, a declarat Kristin Robertson, vicepreşedinte şi director general al Boeing Autonomous Systems.

Robertson nu a comentat asupra costului acestei aeronave, afirmând doar că acesta va depinde de configurația aleasă de clienții individuali ai companiei Boeing.

Avionul de luptă autonom al companiei Boeing va utiliza un propulsor derivat dintr-un motor disponibil în comerț, va utiliza piste obişnuite pentru decolare și aterizare și va fi modificat pentru operațiunile de transport pe mare, a declarat Robertson.

Robertson nu a precizat dacă aeronava va atinge viteze supersonice, o caracteristică obişnuită pentru avioanele de luptă moderne.

Primul zbor de test este planificat în anul 2020.

Boeing Airpower Teaming System va fi fabricat în Australia, dar linii de producție ar putea fi înființate şi în alte țări, în funcție de vânzări, a declarat Arnott.

SUA, care deține cel mai mare buget militar din lume, s-ar număra, evident, printre cei mai importanţi clienţi.

Robertson a refuzat să numească câţiva clienți potențiali și nu a comentat asupra posibilităţii ca aeronava să fie nedetectabilă de radar (invizibilă), dar a declarat că Boeing estimează că această aeronavă va fi vândută la nivel global.

Sursă: Reuters