Astronomie

Un nou poster ce ilustrează incredibila varietate a exoplanetelor

Puteţi vedea mai jos un poster realizat de artistul grafic și scriitorul Martin Vargic din Slovacia ce prezintă peste 500 de exoplanete, adică aproximativ un sfert din numărul total de exoplanete care au fost descoperite de astronomi din anul 1988 și până în prezent. Exoplanetele sunt ordonate pe baza mărimii estimate și a temperaturii lor. Cu toate acestea, reprezentarea acestora s-a efectuat ţinându-se cont şi de alți factori cum ar fi densitatea, vârsta sau metalicitatea (compoziția) stelară. Exoplanetele figurate în poster aparţin tuturor tipurilor cunoscute în prezent, cum ar fi „super-Pământ”, „Jupiter cald”, „Neptun cald”, etc.

Poster exoplaneteAcest poster prezintă mai mult de 500 exoplanete, ordonate după temperatura şi densitatea lor, care au fost descoperite de astronomi din anul 1988 și până în octombrie 2015. O imagine cu o rezoluţie mult mai mare a posterului poate fi găsită aici. Credit: Martin Vargic

Potrivit site-ului Exoplanet Archive al NASA, începând din anul 1988 şi până în 22 octombrie 2015 s-au descoperit 1.903 exoplanete.

Exoplanetele pot fi clasificate în diferite moduri. Pe site-ul Exoplanet Archive puteţi vedea diferite reprezentări grafice ale acestora cum ar fi variația masei în funcţie de perioada de rotaţie, mărimea (raza planetei) în funcție de temperatură, mărimea exoplanetei în funcție de perioada de rotație, etc. De asemenea, puteţi găsi o reprezentare a numărului de exoplanete descoperite în funcție de an (anul 2014 a fost un an de vârf în acest sens), precum și informaţii cu privire la modul prin care au fost descoperite aceste planete (pe baza vitezei radiale, a microlentilelor gravitaţionale sau utilizând curba de lumină din perioada în care are loc tranzitul planetei).

Puteţi vizualiza mai jos şi un videoclip ce prezintă sistemele planetare descoperite de telescopul spaţial Kepler care au mai mult de un obiect în tranzit. Acesta a creat de către Daniel Fabrycky din echipa ştiinţifică a misiunii Kepler.

Sursa: Universe Today