Tehnologie

Un dispozitiv revoluţionar poate extrage apa din atmosferă chiar şi în deşert

Oamenii de știință au realizat un dispozitiv care foloseşte energia solară pentru a extrage apa din atmosferă, chiar şi atunci când acesta este utilizat în deşert. Dispozitivul ar putea fi o soluţie la problema penuriei de apă potabilă care afectează miliarde de oameni din întreaga lume.

Extragerea apei din atmosferăCredit: Biwa/Getty

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), 663 milioane de persoane nu au acces la o sursă sigură de apă. În total, o treime din populația lumii nu dispune de toaletă, adică mai mult de 2,4 miliarde de persoane.

Un raport din anul 2016 a constatat că lipsa apei afectează două treimi din populația lumii. Mai mult, pierderea resurselor de apă se va amplifica, pe măsură ce schimbările climatice se vor accentua.

Forumul Economic Mondial a semnalat în anul 2015 că lipsa accesului la apa curată reprezintă un factor de risc la nivel mondial.

Pentru a găsi o soluție la această problemă, cercetătorii au dezvoltat un dispozitiv alimentat cu energie solară care poate reţine umiditatea din atmosferă, chiar și atunci când este folosit în deșert. Cercetătorii speră că această tehnologie va furniza într-o zi apă chiar și în cele mai sărace zone ale lumii.

Dispozitiv ce extrage apa din atmosferăDispozitivul ce extrage apa din atmosferă. Credit: MIT

Dispozitivul foloseşte un nou tip de material poros, denumit MOF (metal-organic framework), care reţine mari cantităţi de apă în porii săi. MOF este un material ce include metale, precum magneziul sau aluminiul, şi molecule organice care formează structuri rigide şi poroase, ideale pentru absorbţia gazelor şi a lichidelor.

Studiul cercetătorilor, care a fost publicat în revista Science, arată că un kilogram din acest material poate capta mai mulţi litri de apă pe zi, chiar și în condiţiile unui nivel de umiditate de 20%, specific regiunilor aride.

Caracterul chimic al materialului și dimensiunea porilor din acest material special pot fi modificate pentru a permite fie curgerea, fie reţinerea diferitelor tipuri de molecule. Procesul este complet pasiv și nu necesită energie sau materiale suplimentare.

Spre deosebire de alte tehnologii de absorbţie a apei din atmosferă, dispozitivul poate funcționa în condiții aride.

Materiale similare sunt deja produse pe scară largă de către compania germană BASF. Să sperăm că acest dispozitiv va reprezenta o sursă stabilă de apă curată pentru milioane de oameni.