Astronomie

Suntem singuri în Univers?

Trăim într-o galaxie care conţine miliarde de stele și în acelaşi timp trăim într-un Univers care conține miliarde de galaxii. Ar trebui să mai existe viață şi în altă parte în Univers. De exemplu, dacă luaţi un pahar cu apă dintr-o mare și în acesta nu există niciun pește, puteţi afirma că nu există peşti în acea mare? La fel şi în spațiul cosmic: 50 de ani de explorare a spațiului cosmic reprezintă doar un pahar cu apă de mare dacă ne referim la mărimea Universului. Mai sunt atât de multe locuri de explorat.

Suntem singuri în UniversEu cred că există viață şi altundeva în Univers.

Mai există viață şi în altă parte? Șansa de a o descoperi este foarte mică, dar, în aceeași măsură, este posibil ca aceasta sa fi apărut și altundeva în Univers.

Oamenii s-au întrebat mereu dacă Pământul este singurul loc din Univers în care există viață. Dacă observațiile astronomice asupra uriaşilor nori moleculari din spațiul cosmic vor conduce la descoperirea unor molecule organice, atunci orice sistem solar nou format ar putea fi însămânțat cu substanțele chimice necesare pentru ca viața să se dezvolte și să evolueze. Încă nu se ştie cum a apărut viaţa pe Pământ, dar mulți cred că aceasta a apărut pe fundul oceanelor, în jurul unor izvoare de apă caldă. Alţii cred că viața a apărut mai întâi pe Marte atunci când această planetă era mult mai caldă şi mai umedă decât în prezent, înainte de a ajunge pe Pământ prin intermediul rocilor spațiale. Chiar dacă nu cunoaştem cu siguranţă modul prin care viaţa a apărut pe Pământ, putem estima cât de multe exoplanete ar putea susține viața.

Pentru ca viaţa să apară pe o exoplanetă, aceasta ar trebui să semene cu Pământul în ceea ce priveşte proprietățile sale fizice, cum ar fi temperatura, atmosfera și energia luminoasă pe care o primeşte de la steaua sa. Acest lucru s-ar putea întâmpla numai în cazul unei planete care orbitează în jurul unei stele asemănătoare cu Soarele. Soarele este o stea de tip G, dar chiar şi o stea mai rece, de tipul K, ar putea fi benefică vieţii în cazul în care planeta se află ceva mai aproape de aceasta. Același lucru este valabil şi în cazul unor stele mai calde, cum ar fi cele de tipul A sau F, acestea putând oferi, de asemenea, condiţii propice apariţiei vieţii dacă o planetă asemănătoare Pământului orbitează ceva mai departe de ele. În cazul stelelor de tip pitică roșie, care sunt mai mici, mai reci și mai puţin luminoase decât Soarele, o planetă ar trebui să orbiteze în jurul stelei gazdă la o distanţă mai mică pentru a oferi condiţii prielnice apariţiei vieţii. Stelele alb-albastre sunt mult prea calde și au o durată de viaţă mai mică decât a Soarelui, ceea ce înseamnă că ele nu asigură condiţii optime pentru apariţia vieţii.

Este foarte dificilă detectarea unor exoplanete care ar putea găzdui viaţa de pe Pământ. Zilnic de pe planeta noastră sunt emise în spaţiu unde radio: poate şi alte planete ar putea fi detectate prin intermediul emisiilor de unde radio. Astronomii din întreaga lume ascultă semnalele radio dintr-o bandă de frecvențe din domeniul microundelor cunoscută sub numele de „Waterhole”.

Dacă aveţi un computer sau laptop, atunci puteți descărca un widget de ecran denumit SETI@ home care va încerca să identifice astfel de semnale, folosind datele obținute de astronomi, atunci când nu folosiți calculatorul… Cu toate acestea, până în prezent, nu s-a descoperit nimic prin această metodă.

De-a lungul timpului astronomii au emis în mod deliberat în spaţiul cosmic unele semnale radio. Prima emisie de acest fel a avut loc în anul 1974 şi ea a avut drept ţintă clusterul globular M13. În acest scop astronomii au folosit radiotelescopul de 305 metri de la Arecibo, Puerto Rico. Din păcate, chiar dacă mesajul nostru s-ar deplasa cu viteza luminii, vor trece 24.000 ani pentru ca acesta să ajungă la M13. Dacă mesajul va fi recepționat şi dacă cineva ne va răspunde tot pe calea undelor radio, vor mai trece încă 24.000 ani pentru ca mesajul ce ne este destinat să ajungă la noi (intervalul de timp variază în funcţie de expansiunea Universului). Mulți astronomi și ingineri cred că tehnologia noastră va avansa suficient de mult în acest interval de timp (48.000 ani) astfel încât să putem călători spre stele.

În concluzie, ce credeţi? Există viață extraterestră? Dacă vom descoperi vreodată forme inteligente de viaţă extraterestră, credeţi că ar trebui să le contactăm? Personal, sunt şi pentru şi împotriva acestei acţiuni. Eventualele forme inteligente de viaţă extraterestră ne-ar putea ajuta să ne îmbogăţim cunoștințele despre Univers, dacă acestea sunt mai evoluate decât noi, dar, de asemenea, ele ar putea distruge o evoluţie care a avut loc timp de 4,5 miliarde ani. Pe de altă parte, acestea ar putea fi mai puțin evoluate decât noi, cum ar fi microbii, și atunci le-am putea urmări cum evoluează în timp! Imaginaţi-vă, posibilitățile sunt infinite!

Traducere şi adaptare după Are we alone?