Tehnologie

Stocarea datelor în interiorul diamantelor pentru eternitate

Despre diamante se spune că sunt eterne și cercetătorii tocmai au descoperit o modalitate de a stoca date în interiorul unor diamante sintetice.

Diamantele nu sunt utilizate numai pentru fabricarea bijuteriilor. Ele pot fi întâlnite în cadrul unor echipamente industriale şi medicale și, în curând, acestea vor putea fi găsite, de asemenea, în interiorul computerelor.

Siddharth Dhomkar şi echipa sa de oameni de ştiinţă de la City College din New York au descoperit o modalitate de a stoca date în interiorul unor diamante sintetice folosind defectele din structura internă a acestora. Pentru aceasta, cercetătorii au utilizat diamante a căror structură cristalină prezintă mici defecte, mai exact anumite spaţii libere unde ar fi trebuit să se afle atomi de carbon. Aceste spaţii goale sunt denumite centre vacante de azot (în engleză Nitrogen-vacancy center sau N-V center), deoarece atomii de azot se află în apropierea lor.

În aceste defecte din structura cristalină a diamantelor se află de obicei electroni, astfel încât sarcina electrică a acestora este negativă, dar oamenii de ştiinţă au descoperit că atunci când aceste regiuni sunt lovite de un fascicul laser ele devin neutre din punct de vedere electric. Tocmai această caracteristică a defectelor din interiorul diamantelor ar putea fi folosită pentru a stoca date, similar modului în care unităţile optice actuale (CD-uri și DVD-uri) folosesc mici depresiuni (adâncituri) de pe suprafaţa discurile optice pentru înregistrarea datelor.

DiamantCredit: Fabrice Coffrini/Agence France-Presse

În teorie, cercetătorii ar putea stoca datele în defectele de structură din diamante a căror mărime este de ordinul a câţiva nanometri. Cu toate acestea, deocamdată cercetătorii nu au o soluţie privind cum se pot citi şi scrie date la această scară dimensională. În prezent, lungimea de undă a luminii emise de dioda laser, care determină dimensiunea punctului luminos, este de 650 nanometri la unităţile DVD si de 405 nanometri la unităţile Blu-ray.

Această tehnologie este promiţătoare, mai ales că oamenii de ştiinţă au descoperit că diamantele ar putea stoca, de asemenea, date în format 3D ca stive de imagini 2D.

„Capacitatea de stocare a datelor poate fi mărită în mod semnificativ prin utilizarea celei de-a treia dimensiuni”, a declarat Dhomkar pentru Live Science.

Tehnologia de stocare a datelor evoluează şi tot mai mulți cercetători se concentrează în prezent pe utilizarea unor materiale neconvenționale. Unele dintre aceste tehnologii presupun utilizarea cuarțului, atomilor individuali și chiar și a ADN-ului.

Toate aceste evoluţii tehnologice evidenţiază preocuparea continuă a cercetătorilor de a găsi noi modalități de a păstra informaţiile noastre pentru eternitate… sau cel puțin până când nu vom mai avea spaţiu de stocare.