„Zonele albastre” sunt regiuni ale planetei în care speranţa de viaţă a oamenilor ce trăiesc acolo este considerabil mai mare decât a locuitorilor din alte regiuni ale Terrei. În aceste teritorii putem găsi octogenari, nonagenari, mulți centenari și chiar câţiva „supercentenari” (oameni care au împlinit vârsta de 110 ani).

Aceste regiuni au fost denumite „zone albastre” după ce demograful belgian Michel Poulain și medicul italian Gianni Pes au descoperit o astfel de populație în regiunea Barbaglia (Sardinia, Italia) și au marcat zona respectivă pe hartă cu cerneală albastră.

Un studiu demografic efectuat la începutul acestui secol a arătat că unul din 196 de oameni care s-au născut între anii 1880 și 1990 în această regiune a ajuns la vârsta de 100 de ani.

Secretul longevitățiiSecretul longevității. Credit: Kevin Coombs/Reuters

Ulterior, cercetătorul american Dan Buettner a lansat un proiect care a vizat identificarea altor zone ale planetei unde longevitatea locuitorilor este semnificativ mai mare decât longevitatea medie a populaţiei Terrei.

Astfel au fost identificate alte patru regiuni care au fost încadrate în categoria „zone albastre”. Acestea sunt Okinawa (Japonia), Icaria (Grecia), Loma Linda (California) și Peninsula Nicoya (Costa Rica).

Peninsula Nicoya din Costa RicaÎn Peninsula Nicoya din Costa Rica se află a doua cea mai mare comunitate de centenari din lume. Credit: Marissa Strniste / Flickr, CC BY

În regiunea Barbaglia, aflată în zona montană din Sardinia, trăiesc cei mai mulţi centenari din lume.

În Insula Okinawa trăiesc cele mai longevive femei de pe Pământ.

Icaria, o insulă situată în Marea Egee, găzduieşte o populaţie cu o speranţă ridicată de viaţă şi cu numărul cel mai mic de cazuri de demență senilă.

Loma Linda (California) găzduiește o comunitate de adventiști de ziua a șaptea a căror speranță de viață este cu 10 ani mai mare decât durata medie de viață în Statele Unite ale Americii.

În Peninsula Nicoya se află a doua cea mai mare comunitate de centenari din lume.

Care este secretul longevității ridicate din „zonele albastre” ale Terrei?

O echipă de oameni de ştiinţă, formată din mai mulți specialiști (medici, antropologi, demografi, nutriționiști, epidemiologi), condusă de Dan Buettner a studiat la faţa locului „zonele albastre” ale planetei şi a identificat 9 factori care favorizează creşterea longevităţii, iar aceştia au legătură cu dieta și stilul de viață:

1. O viaţă activă

Stilul de viață sedentar, fără practicarea exerciţiilor fizice, nu este specific persoanelor care trăiesc în „zonele albastre”.

2. Motivaţia de a trăi

Locuitorii din Okinawa se referă la aceasta prin cuvântul „ikigai”, care descrie „motivul pentru care ne dorim să trăim”, scopul existenței noastre sau motivele pentru care ne dorim să ne trezim în fiecare dimineață.

Altfel spus, pentru o longevitate ridicată, este important să avem un scop bine definit al existenţei și să alegem preocupări care stimulează dorinţa de a trăi.

3. Reducerea stresului

Stresul este un factor strâns legat de bolile asociate înaintării în vârstă.

Reducerea stresului presupune, printre altele, întreruperea ritmului normal al vieții de zi cu zi pentru a găsi timpul necesar şi pentru alte activități care fac parte din viaţa noastră. Printre acestea se numără, de exemplu, o pauză de somn în cazul populaţiilor din regiunile mediteraneene, o pauză pentru rugăciune, ceremonia ceaiului din Okinawa şi așa mai departe.

4. Nu ar trebui să mâncăm până când suntem pe deplin sătui

Conform principiului „Hara hachi bu”, o învățătură din Okinawa, ar trebui să mâncăm doar până când ne simţim sătui în proporţie de 80%.

5. O dietă pe bază de plante

Se recomandă să alegem o dietă bazată în principal pe plante. Carnea, peștele și produsele lactate pot fi consumate, dar în cantități mai mici.

6. Consumul moderat de băuturi alcoolice

Această concluzie confirmă rezultatele unor studii care au arătat că oamenii care consumă alcool într-o cantitate moderată au o speranţă de viaţă mai mare decât a celor care nu consumă deloc băuturi alcoolice.

7. Implicarea în grupuri sociale care promovează obiceiuri sănătoase

8. Implicarea în comunitățile religioase

9. Construirea și menținerea unor relații solide între membrii familiei: părinți, frați, bunici și alții

În concluzie, cei 9 factori de mai sus, care influenţează longevitatea, ar putea fi sintetizați în doar două recomandări principale.

În primul rând, menținerea unui stil de viață sănătos, ceea ce implică efectuarea de exerciții fizice de intensitate normală, alegerea unor practici prin care să ne „rupem” de stresul zilnic și adoptarea unei diete bazate în principal pe plante, fără a mânca până ne simţim complet sătui şi consumând alcool doar în cantităţi moderate.

În al doilea rând, integrarea în grupuri care promovează și sprijină „bunele practici”: familia, comunitățile religioase, grupurile sociale, etc. Toate acestea trebuie să aibă propriul „ikigai”, adică propriul „scop de a trăi”.

Există un „ikigai” personal, dar există și un „ikigai” colectiv, care stabilește obiectivele fiecărei comunități, precum și provocările pe care trebuie să le depășească pentru a le atinge.

A trăi în acest fel înseamnă a trăi mai bine și mai mult. Longevitatea poate fi determinată de factorii genetici, dar prin instruire putem adopta un mod de viaţă sănătos cu ajutorul căruia să creştem speranţa de viaţă, așa cum se poate vedea din exemplul locuitorilor din „zonele albastre”.

Traducere şi adaptare după Experts say these two things are the secret to living a longer life