Marile companii din domeniul tehnologiei informației experimentează deja realitatea augmentată, dar și alte companii studiază această tehnologie datorită potențialului ei de a transforma actualele locuri de muncă.

Tehnologia realităţii augmentate presupune adăugarea unor imagini digitale în câmpul vizual al utilizatorului unui dispozitiv bazat pe această tehnologie, ceea ce le oferă acestor imagini un „loc” în lumea reală. Multe companii specializate în tehnologia informaţiei, inclusiv Apple, Facebook, Google și Microsoft, cred că realitatea augmentată ne va schimba viaţa în viitorul apropiat.

Astfel, Mark Zuckerberg de la Facebook crede că dispozitivele bazate pe realitatea augmentată le vor înlocui pe cele cu ecran pe care le folosim în prezent, de la telefoane inteligente şi până la televizoare. De ce să mai folosim un smartphone dacă ne putem vizualiza documentele, listele de apeluri, textele și e-mail-urile în câmpul vizual fără a avea nevoie de un astfel de dispozitiv electronic?

Google are Proiectul Tango și Google Glass, iar Microsoft a dezvoltat deja propriul său dispozitiv de realitate augmentată, HoloLens. Apple a adoptat o abordare diferită, compania oferind dezvoltatorilor noi modalități de a crea aplicații de realitate augmentată pentru iPhone. Oricum, toate aceste mari companii lucrează la propriul plan de dezvoltare a acestei tehnologii.

Mai mult, în cadrul anumitor companii realitatea augmentată este deja utilizată la locul de muncă. Iată în continuare doar câteva exemple.

Realitatea augmentatăRealitatea augmentată. Credit: NEXTConf/Flickr

Personalul specializat în reparaţii împreună cu inginerii de la ThyssenKrupp, o companie germană care tocmai a anunțat încheierea cu succes a primelor teste pentru propriul ascensor Maglev (un ascensor fără cabluri ce foloseşte levitaţia magnetică), utilizează HoloLens și Skype pentru a comunica în timpul efectuării reparațiilor.

Camera HoloLens le permite inginerilor de la ThyssenKrupp să urmărească ceea ce văd cei care efectuează lucrările de reparaţii şi mentenanţă, ei având astfel posibilitatea să comunice și să-i sfătuiască pe aceştia în timp real.

De asemenea, HoloLens le oferă medicilor din spitale posibilitatea să vizualizeze cu precizie echipamentele de care au nevoie în sălile de operaţii pentru a se asigura că acestea îndeplinesc cerinţele necesare. Acest lucru le permite, de asemenea, vizualizarea în 3D a diferitelor posibilități de amplasare a echipamentelor și compararea acestora în timp real. Astfel se câştigă timp, se economisesc bani și probabilitatea ca echipamentele să funcționeze corect este mai mare.

Un alt exemplu îl reprezintă compania General Electric care testează tehnologia realităţii augmentate în centralele electrice. Astfel, General Electric realizează replici exacte ale unor echipamente industriale, denumite „gemeni digitali”, care stochează date reale ce pot fi analizate ulterior de tehnicienii companiei, în mod virtual, în afara amplasamentului centralei electrice. Tehnicienii pot astfel să beneficieze de experienţa acumulată prin utilizarea „gemenilor digitali” pentru a identifica disfuncționalități ale echipamentelor reale.

Chiar și comercianții cu amănuntul, cum ar fi retailerul Lowe, experimentează realitatea augmentată. Lowe folosește această tehnologia pentru a-i ajuta pe clienţi să vizualizeze cum va arăta mobila pe care o pot cumpăra în casele lor.

Deși mai multe companii utilizează deja tehnologia actuală a realităţii augmentate, iar unele companii chiar încearcă să-și creeze propriile căști şi dispozitive destinate acesteia, vor mai trece, probabil, câțiva ani până când realitatea augmentată va fi adoptată pe scară largă la locul de muncă. Problemele de natură tehnică reprezintă doar unul dintre motivele acestei întârzieri.

Totuşi, se pare că în următorii ani se vor înregistra progrese tehnologice importante privind realitatea augmentată care vor conduce la creșterea numărului de aplicații ale acesteia la locul de muncă. Astfel, Apple ARkit, care le permite dezvoltatorilor să creeze aplicații de realitate augmentată pentru iPhone și iPad, ar putea fi o sursă importantă de inovare în acest domeniu.

 Sursă: Futurism