Astronomie

Prima imagine a filamentelor de materie întunecată care unesc galaxiile

Oamenii de știință de la University of Waterloo, Canada, au reuşit să obţină prima imagine compozită a filamentelor de materie întunecată care unesc galaxiile. Imaginea confirmă predicțiile astronomilor care au bănuit că galaxiile din Univers sunt legate între ele prin filamente de materie întunecată care formează o aşa-numită „pânză cosmică”.

Filamentele de materie întunecată unesc galaxiileO imagine în culori false ce arată filamente de materie întunecată (reprezentate în roșu) care unesc două galaxii (reprezentate în alb). Credit: Seth Epps & Michael Hudson, University of Waterloo.

„Timp de decenii, astronomii au prezis existența unor filamente de materie întunecată între galaxii care formează o pânză cosmică ce uneşte galaxiile din Univers“.

„Această imagine marchează trecerea de la predicţii către ceva ce putem vedea și măsura“, a declarat Prof. Michael Hudson de la Department of Physics and Astronomy al University of Waterloo.

Pentru a obţine imaginea de mai sus, Prof. Hudson și colegul său, Seth Epps, au folosit o tehnică denumită lentila gravitațională prin intermediul căreia au studiat efectele materiei întunecate asupra imaginilor unor galaxii îndepărtate. Efectul de lentilă gravitaţională a fost prevăzut de teoria generală a relativităţii şi acesta reprezintă un instrument util de studiu în astronomia modernă.

Astronomii au măsurat efectul de lentilă gravitaţională în imaginile obţinute ca urmare a unui studiu desfăşurat timp de mai mulţi ani cu ajutorul telescopului Canada-France-Hawaii Telescope.

Cercetătorii au utilizat imaginile a mai mult de 23.000 de perechi de galaxii situate la aproximativ 4,5 miliarde de ani-lumină distanță pentru a crea o imagine detaliată a filamentelor de materie întunecată care leagă galaxiile între ele.

„Prin folosirea acestei tehnici, am reuşit să confirmăm existenţa filamentelor de materie întunecată în Univers şi, de asemenea, am putut observa modul prin care aceste filamente unesc galaxiile între ele“, a declarat Seth Epps.

Studiul a fost publicat în revista Monthly Notices of Royal Astronomical Society.