Astronomie

Planeta Marte ar putea avea un sistem inelar peste 20-40 milioane de ani

Cercetătorii de la Universitatea din California, Tushar Mittal şi Dr. Benjamin Black, au anunţat că peste 20-40 milioane de ani, Phobos, cel mai mare satelit al planetei Marte, se va dezintegra și va forma un inel în jurul lui Marte.

Phobos-inelul lui MartePlaneta Roșie ar putea avea un sistem de inele peste 20-40 milioane de ani atunci când Phobos va fi rupt în bucăți de efectul gravitațional al planetei Marte. Phobos a fost descoperit în august 1877. Acesta orbitează la o altitudine de 5.989 km faţă de suprafața marțiană și parcurge o orbită completă în doar 7 ore și 39 minute. Credit: Tushar Mittal.

În mişcarea sa în jurul planetei Marte, Phobos se apropie treptat de aceasta astfel încât efectul mareic al gravitaţiei planetei asupra satelitului devine tot mai accentuat.

Aşa cum au anunţat cercetătorii Tushar Mittal şi Dr. Benjamin Black de la Universitatea din California, este foarte probabil ca Phobos să se dezintegreze înainte de a atinge atmosfera marțiană, formând un sistem de inele care va persista până la 100 de milioane de ani.

Într-un studiu publicat recent în revista Nature Geoscience cercetătorii au estimat coeziunea materiei lui Phobos și au ajuns la concluzia că aceasta este insuficientă pentru a rezista forțelor mareice.

„Analiza noastră sugerează că o mare parte din Phobos este compusă din materie având o rezistenţă scăzută”, au declarat oamenii de ştiinţă.

„Odată cu deplasarea în spirală a lui Phobos către planeta Marte, materia din care este format acesta se va dispersa sub efectul forţelor mareice în 20-40 de milioane de ani şi va forma un inel în jurul planetei Marte. Eventualele resturi din Phobos care sunt suficient de rezistente pentru a scăpa de efectul distrugător al gravitaţiei lui Marte ​​se vor ciocni în cele din urmă cu Marte”.

„Noi estimăm că acest inel va persista între 1 milion şi 100 milioane de ani şi el va avea iniţial o densitate comparabilă cu cea a inelelor lui Saturn”.

Pentru a estima rezistența materiei din care este format Phobos, Dr Black şi Mittal au analizat roci sfărâmate în mod similar de pe Pământ și din meteoriţii care au lovit planeta noastră și care au o densitate și o compoziție similară cu cele ce formează Phobos.

De asemenea, oamenii de ştiinţă au estimat rezistenta materiei din care este format Phobos pe baza rezultatelor unor simulări computerizate ale craterului Stickney, cel mai mare crater de pe Phobos.

„Nu ştim sigur dacă inelul format din resturile lui Phobos va fi vizibil de pe Pământ, deoarece praful nu reflectă mult lumina Soarelui, aşa cum se întâmplă în cazul gheţii din inelele planetelor exterioare care astfel sunt vizibile de pe Pământ”, a spus Mittal.

„Dar inelul poate reflecta suficientă lumină pentru a face planeta Marte ceva mai luminoasă, așa cum se vede de pe Pământ, iar cu ajutorul unui telescop umbra inelelor lui Marte ar putea fi, de asemenea, vizibilă pe suprafața planetei”.

„Peste câteva zeci de milioane de ani ar putea fi spectaculos să privim bolta cerească de pe suprafaţa lui Marte”, a adăugat Dr. Black.

Sursă: SciNews