Medicină-Sănătate

O nouă metodă eficientă de protecţie a pielii împotriva razelor Soarelui

Metodele tradiționale de protecție solară se bazează pe absorbția și reflexia radiațiilor ultraviolete nocive de tipul A (UVA), pentru ca acestea să nu ajungă pe piele într-o doză periculoasă. Un nou compus inventat de cercetători este chiar mai eficient, deoarece acţionează din interior spre exterior pentru protejarea celulelor pielii faţă de efectele nedorite ale razelor Soarelui.

Protecția pielii împotriva razelor SoareluiCredit: Joe Shlabotnik/Flickr

Oferind o protecție în interiorul celulei, acolo unde se produc cele mai nocive efecte ale radiaţiei UVA, noul compus ar putea oferi o „protecție fără precedent” împotriva cancerului de piele şi a îmbătrânirii pieii.

Compusul se fixează în interiorul celulelor și previne pierderea fierului, proces care este declanșat de expunerea la radiaţiile UVA. O pierdere excesivă a fierului din celule poate conduce în final la distrugerea acestora.

Pentru a înțelege de ce pierderea fierului din celule reprezintă o problemă gravă, trebuie să înțelegem modul prin care radiaţiile UVA afectează celulele pielii.

Radiațiile de la Soare eliberează radicali liberi, molecule de oxigen extrem de active, la nivelul pielii, care apoi provoacă distrugerea ADN-ului, membranelor celulare şi proteinelor.

În același timp, se eliberează şi fierul din mitocondrii, uzinele energetive ale celulei, astfel încât celula rămâne fără energie și aceasta va produce şi mai mulți radicali liberi. Cu alte cuvinte, radiaţiile UVA ucid celulele, iar acest lucru poate provoca cancer de piele. Mai mult, radiaţiile UVA provoacă şi îmbătrânirea prematură a pielii.

Pentru a combate toate aceste consecinţe nedorite ale radiaţiilor UVA, cercetătorii de la University of Bath şi King’s College London din Marea Britanie au dezvoltat un compus de tip chelator care se leagă de un atom de fier. Astfel se fixează fierul care este liber în mitocondria celulei şi se previne eliberarea de radicali liberi în plus.

Noul compus a fost conceput în special pentru o protecţie împotriva radiaţiilor UVA, dar acesta va fi folosit și împotriva radiaţiilor ultraviolete de tipul B (UVB), radiaţii cu o lungime de undă mai mică care sunt chiar mai periculoase pentru piele decât radiațiile UVA. Din acest motiv, următorul pas îl reprezintă includerea compusului în sprayuri şi creme de protecţie împotriva radiaţiilor UVB.

Cu toate că rezultatele inițiale au fost promițătoare, compusul a fost testat doar pe celule umane cultivate în condiţii de laborator. Oamenii de știință estimează că acesta s-ar putea regăsi în cremele noastre de protecție solară în următorii trei sau patru ani.

„Cremele de protecţie solară din prezent nu sunt rele, dar ele pot fi, cu siguranță, îmbunătățite”, a declarat Olivier Reelfs, farmacolog şi cercetător principal, de la University of Bath.

Studiul a fost publicat în Journal of Investigative Dermatology.