Astronomie

O nouă iniţiativă pentru căutarea vieţii extraterestre

Oamenii au fost dintotdeauna fascinaţi de stelele de pe bolta cerească și inevitabil s-au întrebat: „Suntem singuri?” Ei bine, numai după inventarea telescopului am putut privi cerul cu speranța să găsim semne de viață extraterestră care să ne ajute să putem răspunde la această întrebare.

China s-a alăturat recent eforturilor întreprinse de comunitatea ştiinţifică pentru căutarea vieţii extraterestre. În acest scop, National Astronomical Observatories of China (NAOC) s-a alăturat proiectului Breakthrough Initiatives, astfel încât radiotelescopul FAST din China va fi utilizat pentru identificarea unor potenţiale forme de viaţă extraterestră.

Astrofizicianul Stephen Hawking și omul de afaceri rus Yuri Milner au lansat proiectul Breakthrough Initiatives al cărui scop este acela de a găsi viața extraterestră. Proiectul include 3 programe distincte de cercetare: Breakthrough Starshot, care urmăreşte trimiterea unor nanonave spațiale către sistemul stelar Alpha Centauri, Breakthrough Message, care se va ocupa cu proiectarea unei platforme optime de comunicare cu ipoteticele civilizaţii extraterestre și Breakthrough Listen, care va folosi radiotelescoapele terestre pentru identificarea unor posibile semnale radio provenite de la o civilizație extraterestră.

Mulțumită colaborării cu NAOC, proiectul Breakthrough Initiatives va utiliza telescopul FAST (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope, adică Telescop sferic cu apertură de 500 de metri), care este operaţional din luna septembrie a acestui an.

Radiotelescopul FAST, care a fost denumit „Tianyan” sau „Eye of the Heaven”, este al doilea cel mai mare radiotelescop din lume (după RATAN-600). Cupola telescopului FAST are un diametru de 500 de metri şi sensibilitatea telescopului este de două ori mai mare decât cea a radiotelescopului Arecibo Observatory, scrie agenția Xinhua. Pentru a vă face o idee cu privire la mărimea acestui telescop trebuie să știți că diametrul cupolei telescopului este mai mare decât lungimea a 4 terenuri de fotbal american.

Radiotelescopul FASTRadiotelescopul FAST. Credit: Reuters

Cercetătorii care utilizează telescopul FAST din China vor colabora cu celelalte echipe de cercetare care folosesc alte telescoape gigant, cum ar fi Green Bank Telescope din SUA şi Parkes Observatory din Australia. Această nouă colaborare ştiinţifică subliniază amploarea eforturilor de căutare a vieții extraterestre din prezent.

Chiar dacă cu numai o generaţie în urmă o astfel de preocupare stârnea râsul, în prezent oamenii de ştiinţă consideră că, cel mai probabil, există viață extraterestră şi resurse importante sunt alocate pentru căutarea acesteia în mod activ. De fapt, astronomii au în prezent misiunea de a găsi planete care ar putea găzdui viața extraterestră.

„Suntem singuri? Aceasta este întrebarea care ne unește… Și eforturile întreprinse pentru a răspunde la această întrebare ar trebui să se desfăşoare la scară planetară”, a declarat Yuri Milner, fondatorul proiectului Breakthrough Initiatives.