Astronomie

Noi dovezi privind existenţa apei pe planeta Marte

Robotul Curiosity al NASA a descoperit recent pe suprafaţa planetei Marte o nouă formațiune având cute superficiale, transversale, despre care NASA crede că ar putea fi structuri sedimentare care se formează atunci când nămolul se solidifică şi crapă.

Cercetătorii NASA cred că aceste structuri sedimentare s-au format în urmă cu aproximativ 3 miliarde de ani. Această descoperire se adaugă la numărul tot mai mare de dovezi că pe planeta Marte a existat odată apă în stare lichidă.

În cea mai mare parte a anului 2016 planeta Marte s-a aflat în centrul atenţiei oamenilor de ştiinţă datorită misiunii Mars Science Laboratory al cărei scop este să afle dacă pe Planeta Roșie poate exista sau chiar a existat viață extraterestră. Ei bine, robotul (rover) Curiosity al NASA, care efectuează experimente și cercetări științifice pe suprafaţa planetei Marte, tocmai a efectuat o nouă descoperire importantă care se adăuga la cele de anul trecut.

În prezent oamenii de știință sunt convinși, mai mult ca oricând, că planeta Marte a fost cândva o planetă umedă. Ei susţin că planeta Marte a găzduit lacuri întinse în urmă cu miliarde de ani și că dovezile care susțin această afirmație au fost descoperite de robotul Curiosity. Acesta a identificat, de asemenea, depozite de minerale care sugerează că Marte a fost o planeta umedă o perioadă mai îndelungată de timp decât au crezut inițial oamenii de ştiinţă.

În ultimele săptămâni Curiosity a examinat mai multe formațiuni având cute superficiale, transversale, dintr-o regiune de pe Marte cunoscută sub numele de „Old Soaker”. Cercetătorii NASA cred că aceste cute ar fi rezultat datorită nămolului care s-a solidificat și a crăpat.

Urme de nămol pe planeta MarteCute pe suprafața planetei Marte formate prin solidificarea nămolului. Credit: NASA

„Cel mai probabil acestea sunt urme de nămol care arată similar cu cele pe care le putem vedea pe marginea drumului, acolo unde solul noroios s-a uscat și a crăpat”, a declarat Nathan Stein, un membru al echipei Curiosity.

În consecinţă, pe planeta Marte a existat, cel mai probabil, apă, dar asta înseamnă şi că Planeta Roşie a găzduit viaţa extraterestră?

Chiar dacă pe Pământ oriunde găsim apă lichidă există şi viață, deocamdată nu putem afirma că acest lucru este valabil şi în cazul planetei Marte.

Pentru a putea răspunde la întrebarea de mai sus, misiunea Mars Science Laboratory trebuie să continue, iar robotul Curiosity trebuie să găsească mai multe dovezi care să susţină sau să infirme ipoteza existenţei vieţii extraterestre pe planeta Marte.

Sursa: Futurism