Cultură

Meditaţia ne face mai conştienţi de propriul subconştient

Cercetătorii au descoperit dovezi că oamenii care practică meditația mindfulness sunt mai conștienți de activitatea inconștientă a creierului lor, ceea ce le oferă sentimentul unui control conștient asupra propriului corp.

MeditațiaCredit: Moyan BrennFlickr

Studiul realizat de cercetătorii de la University of Sussex din Marea Britanie oferă noi informaţii cu privire la natura liberului arbitru și rolul subconştientului în luarea deciziilor.

Pentru a înţelege noile rezultate obţinute de cercetători, trebuie mai întâi să cunoaştem concluziile unui experiment din anul 1983 realizat de către celebrul neurolog Benjamin Libet. Acesta a dorit să afle în ce măsură dețin oamenii un control conștient asupra propriilor decizii.

Potrivit lui Clare Wilson de la New Scientist, în cadrul experimentului condus de Benjamin Libet participanţii puteau apăsa un buton în orice moment. În acelaşi timp Libet a monitorizat activitatea creierului acestor persoane și a măsurat diferența de timp dintre momentul în care decizia a fost luată în creier și momentul în care persoana a apăsat butonul.

Libet a constatat că oamenii s-au decis să apese butonul cu aproximativ 200 de milisecunde înainte să-l apese efectiv, dar în subconştient decizia de a apăsa butonul a apărut cu 150 de milisecunde înainte de decizia lor conștientă. Acest lucru l-a făcut pe Liebet să concluzioneze că nu deţinem un control conştient, sau liber arbitru, atât de mare asupra corpului nostru pe cât am putea crede.

Într-un nou experiment cercetătorii au studiat 57 de participanți, cărora nu li s-a monitorizat activitatea creierului şi dintre care 11 persoane au practicat meditația mindfulness în mod regulat, pentru a verifica cum se modifică valorile obţinute de Libet în anii ’80 în aceste condiţii.

Cercetătorii au constatat la participanţii care au meditat în mod regulat o diferenţă de 149 milisecunde între momentul în care au luat decizia să apese butonul şi momentul în care au apăsat efectiv butonul. Diferenţa înregistrată la participanţii care nu au practicat meditaţia a fost de 68 de milisecunde.

Acest rezultat sugerează că cei care meditează au recunoscut activitatea inconştientă a creierului lor mai devreme decât cei care nu meditează.

Unele cercetări anterioare au demonstrat că persoanele care nu meditează sunt mai uşor de hipnotizat, iar oamenii de știință au descoperit recent ca aceştia au recunoscut mai târziu decizia lor din subconştient și au apăsat mai târziu un buton, în cadrul unui experiment, decât cei care au fost mai greu de hipnotizat. Acest lucru sugerează că cei care sunt mai uşor de hipnotizat sunt mai puțin conştienţi de propriile lor intenții.

Ce înseamnă toate acestea? Ei bine, constatările cercetătorilor indică că cei care meditează sunt mai conştienţi de propriul subconştient.

Deşi rezultatele noului experiment sunt, cu siguranţă, interesante, ele au fost obţinute în urma unui studiu asupra a doar 57 de voluntari, ceea ce înseamnă că nu se poate formula încă o concluzie definitivă.

Mai mult, cercetătorii nu au verificat activitatea cerebrală a participanţilor la noul experiment, aşa cum a făcut Libet. În schimb, ei au măsurat intervalul de timp dintre momentul în care participanţii au simțit că au luat decizia și momentul când au apăsat butonul, ceea ce poate fi o sursă de erori.

Cu toate acestea, studiul evidenţiază unele beneficii ale meditației. În luna februarie, cercetătorii din SUA au descoperit că persoanele care meditează au un nivel mai mic de Interleukin-6, un biomarker. Un nivel ridicat de Interleukin-6 este adeseori asociat cu cancerul.

Rezultatele cercetătorilor au fost publicate în Neuroscience of Consciousness.