Medicină-Sănătate

Medicamentele psihedelice pot induce o stare superioară de conştiinţă

Oamenii de știință au descoperit primele dovezi privind creşterea diversității semnalelor neuronale, care caracterizează activitatea creierului, la persoanele aflate sub influența medicamentelor psihedelice.

Semnalele neuronale sunt un indiciu al complexității activității cerebrale şi diversitatea acestora este mai mare în timpul stării de veghe și mai mică în timpul stării de somn. În consecinţă, rezultatele cercetătorilor reprezintă dovezi că ar putea exista o stare de conştiinţă complet nouă care poate fi atinsă în anumite condiţii.

Stare superioară de conștiințăCredit: Hubis/Shutterstock.com

Cercetătorii de la University of Sussex din Marea Britanie sunt surprinşi de rezultatele obţinute, care pentru prima dată arată că sub influenţa substanţelor psihedelice în creierul uman diversitatea semnalelor neuronale poate atinge un nivel mai ridicat decât în timpul stării de veghe.

„Creierul persoanelor aflate sub influenţa medicamentelor psihedelice se comportă diferit în comparaţie cu creierul persoanelor aflate într-o stare normală de conștiință„.

„În timpul stării psihedelice, activitatea electrică a creierului este mai puțin previzibilă și mai puțin „integrată” decât în ​​timpul unei stări normale de conştiinţă, măsurată prin „diversitatea semnalului global”, a explicat Anil Seth, unul dintre cercetători.

Deşi diversitatea semnalului neuronal a mai fost studiată de oamenii de ştiinţă, de obicei aceasta a fost observată în timpul unor stări mai puțin active și mai previzibile ale conștiinței, cum ar fi cele specifice persoanelor care dorm sau care sunt într-o stare vegetativă.

Pentru acest studiu oamenii de ştiinţă au reanalizat datele obţinute în urma unor experimente anterioare de către Imperial College London şi University of Cardiff, unde voluntarilor li s-a administrat psilocibină, ketamină sau LSD.

În imaginea de mai jos se pot vedea efectele induse de psilocibină, ketamină şi LSD asupra creierului, iar culoarea roșu indică o activitate neuronală mai intensă.

Activitatea cerebrală sub influența substanțelor psihedeliceActivitatea cerebrală sub influenţa substanţelor psihedelice. Credit: Universitatea din Sussex

Oamenii de ştiinţă au utilizat imagistica de rezonanță magnetică pentru a măsura câmpurile magnetice generate de creier şi au constatat că diversitatea semnalului neuronal în rândul participanţilor la experiment a fost, în mod constant, mai mare în cazul administrării celor trei medicamente psihedelice.

În pofida acestor rezultate, oamenii de știință nu afirmă că această nouă stare de conștiință este mai bună decât starea normală de conștiință sau că ar trebui să consumăm substanţe psihedelice. În schimb, această descoperire ar putea contribui la dezvoltarea unor medicamente pentru tratarea depresiei.

De asemenea, studiul oferă o nouă perspectivă privind înțelegerea modului cum apar halucinațiile în cazul celor care consumă substanţe psihedelice și de ce aceste substanţe sunt adeseori asociate cu creşterea creativităţii.

Cercetarea a fost publicată în Scientific Reports.