Astronomie

A fost descoperită a noua planetă a Sistemului Solar?

În urma unei iniţiative crowdsourcing de căutare a celei de-a noua planete din Sistemul Solar, care s-a desfăşurat pe durata a 3 zile, s-au identificat 4 obiecte cosmice, posibile candidate pentru Planeta 9.

Acţiunea de căutare a Planetei 9 a făcut parte din proiectul Zooniverse Citizen Science Project și rezultatele obţinute evidenţiază încă o dată cât de valoroasă este colaborarea cercetătorilor din întreaga lume în cadrul proiectelor științifice.

3 zile, 4 posibilități

O iniţiativă crowdsourcing, care a constat în căutarea celei de-a noua planete a Sistemului Solar, a identificat 4 obiecte cosmice ce sunt posibile candidate pentru Planeta 9.

Căutarea Planetei 9, care a făcut parte din proiectul ştiinţific Zooniverse Citizen Science Project, s-a desfăşurat în timp real pe parcursul a 3 zile. Proiectul a fost condus de Siding Spring Observatory al Australian National University.

Planeta 9Credit: zooniverse.org

La această căutare au participat aproximativ 60.000 de oameni din întreaga lume care au identificat 4 obiecte cosmice ce reprezintă posibile candidate pentru Planeta 9. De asemenea, participanții au ajutat la clasificarea a mai mult de 4 milioane de alte obiecte cereşti utilizând datele obţinute de telescopul SkyMapper al observatorului astronomic Siding Spring.

Proiectul a fost condus de cercetătorul Brad Tucker de la Australian National University. Echipa acestuia a concluzionat că, indiferent dacă unul dintre cele patru obiecte cosmice va fi identificat sau nu drept misterioasa Planeta 9, valoarea științifică a proiectului a fost dovedită.

Eforturile colective conduc la descoperiri ştiinţifice

În anul 2016, Brown și colegul lui Konstantin Batygin au descoperit că orbitele unor obiecte din Centura Kuiper sunt perturbate de un corp masiv. Această constatare a fost considerată o dovadă indirectă privind existenţa unei planete, comparabilă ca mărime cu planeta Neptun, aflată la marginea exterioară a Sistemului Solar, dincolo de Pluto.

Observarea directă a misterioasei planete reprezintă însă o sarcină dificilă, deoarece această planetă este, probabil, de 1.000 de ori mai puţin luminoasă decât Pluto.

Pentru a afla unde se află Planeta 9, cercetătorii şi-au propus să reanalizeze unele date mai vechi şi acesta a fost momentul când ideea organizării unei acţiuni de căutare de tipul crowdsourcing pentru Planeta 9 a prins contur.

„Cu ajutorul a zeci de mii de voluntari pasionaţi, care au observat cu atenţie sute de mii de imagini obţinute de SkyMapper am reuşit să analizăm date strânse în 4 ani de zile în doar 3 zile. Unul dintre aceşti voluntari, Toby Roberts, a făcut 12.000 de clasificări“, a declarat Brad Tucker.

Cercetătorii din cadrul Australian National University vor continua să caute Planeta 9 și, de asemenea, vor încerca să confirme dacă unul din cele 4 obiecte cosmice identificate până acum este sau nu Planeta 9. Între timp, ei așteaptă ca și alți oameni de ştiinţă şi entuziaşti să se alăture proiectului Planet 9 Zooniverse.

Experiența de până acum ne-a demonstrat cât de multe lucruri pot fi realizate atunci când oamenii de știință, dar şi nespecialiştii care iubesc știința, participă la proiecte comune.

Noile tehnologii, cum ar fi învățarea profundă, și telescoapele performante, precum James Webb Space Telescope, ar putea face ca într-o bună zi o astfel de cercetare să se efectueze rapid și ușor, dar până atunci participarea oamenilor de ştiinţă şi a cercetătorilor entuziaști din întreaga lume la proiectele crowdsourcing ar putea ajuta la rezolvarea mai rapidă a unor probleme ştiinţifice.