Paleontologie

Descoperirea unor dinţi fosilizaţi, datând din urmă cu 9,7 milioane de ani, stârneşte uimirea paleoantropologilor

Oamenii de ştiinţă au anunţat o descoperire surprinzătoare în Germania. Este vorba despre dinţi fosilizaţi care datează din urmă cu aproximativ 10 milioane de ani şi care, afirmă paleoantropologii, nu se încadrează în cronologia oficială a istoriei umane.

Cercetătorii sunt surprinşi deoarece unul dintre aceşti dinţi este similar cu alţi dinţi care au aparţinut strămoșilor primitivi ai umanității. Astfel de dinţi fosilizaţi, precum cel descoperit în Germania, nu au mai fost descoperiţi în Europa, ci doar în Africa și vechimea acestora era cu câteva milioane de ani mai mică decât a exemplarului găsit în Germania.

„Chiar dacă în decursul timpului s-au mai descoperit aici unele fosile similare, în cazul de faţă este vorba despre ceva complet nou, necunoscut oamenilor de ştiinţă”, a declarat paleontologul Herbert Lutz de la Mainz Natural History Museum din Germania pentru ResearchGate.

Practic, descoperirea constă din doi dinţi, care s-au conservat foarte bine, ce au fost găsiţi în apropierea orașului german Eppelsheim, în septembrie 2016, şi a căror datare a dovedit că provin din urmă cu aproximativ 9,7 milioane de ani.

Dinți fosilizați având o vechime de 9,7 milioane aniCredit: Mainz Natural History Museum

Regiunea Eppelsheim este binecunoscută pentru faptul că aici s-au găsit numeroase fosile, iar unul dintre dinţii descoperiți recent aici, primul molar superior drept, are caracteristici comune cu alţi dinţi fosilizaţi ce au fost găsiți în această zonă.

Situl paleontologic de la EppelsheimSitul paleontologic de la Eppelsheim. Credit: Bastian Lischewsky

Cu toate acestea, celălalt dinte, un canin superior stâng, este diferit faţă de alte exemplare descoperite anterior. Pe baza conturului şi a formei sale, cercetătorii afirmă că acest dinte este foarte asemănător cu cel aparţinând unor specii de primate Hominidae, inclusiv Australopithecus afarensis (cel mai faimos este scheletul unui exemplar denumit Lucy).

Problema este că despre Lucy se crede că a trăit în urmă cu aproximativ 3 milioane de ani, iar despre strămoșii timpurii ai umanității se presupune că au început să migreze din Africa către Europa și Asia cu aproximativ 100.000 de ani în urmă.

Şi atunci se pune întrebarea: de la cine provin aceşti dinţi care au o vechime de aproximativ 10 milioane de ani?

„Avem doi dinți de la un singur individ, ceea ce înseamnă că a existat o întreagă populație”.

„Nu poate fi vorba de un singur individ izolat, cum ar fi Robinson Crusoe. Şi atunci dacă găsim specii de primate în jurul zonei mediteraneene, de ce nu sunt acestea similare exemplarului descoperit în Germania?

Nu ştim de unde a venit acest individ și de ce nimeni nu a mai găsit un dinte similar în altă parte”, a declarat Lutz pentru ResearchGate.

Dinte fosilizat având o vechime de 9,7 milioane aniCaninul superior. Credit: Credit: Mainz Natural History Museum

Unii cercetători cred că dinţii ar putea proveni de la unele specii necunoscute de primate care au trăit în Europa înainte de a ajunge în Africa.

Similitudinile observate în privinţa caninului superior la specii diferite ar putea fi rezultatul evoluției convergente. Astfel, specii diferite, care trăiesc în locaţii diferite, pot dezvolta în timp trăsături fizice comune.

„Nu vrem să facem speculații în legătură cu semnificaţia acestei descoperiri”.

„Putem afirma, cu siguranţă, că ne confruntăm cu o lipsă de cunoaştere și că înregistrările fosile sunt mult mai variate decât s-a crezut anterior”, a declarat Lutz.

Chiar dacă această descoperire a generat apariţia în presă a unor ştiri cu titluri senzaţionale, provocate în parte şi de primarul din Mainz care a afirmat că „trebuie să rescriem istoria omenirii”, nu toți paleoantropologii sunt convinși de acest lucru.

O explicație mai probabilă privind aceste fosile este că ele aparțin unor specii de Hominidae mai îndepărtate de noi decât Australopithecus afarensis.

„Eu cred că toată această agitaţie este nejustificată”, a declarat paleoantropologul Bence Viola de la University of Toronto din Canada pentru National Geographic.

„Al doilea dinte (molarul), despre care ei afirmă că provine de la același individ, nu este de la un membru din familia Hominini și aș spune, de asemenea, că nu este un hominid”.

În schimb, este posibil ca dinții să aparțină unui grup mult mai îndepărtat denumit „pliopithecoids”, ceea ce cercetătorii din echipa lui Lutz recunosc, de altfel, în studiul lor.

După ce dinţii vor fi analizaţi în detaliu şi de alţi cercetători, vom putea afla mai multe amănunte privind adevărata origine a lor.