Biologie

Dacă există, extratereştrii ar putea arăta ca oamenii

Filmele de la Hollywood și literatura de factură ştiinţifico-fantastică promovează ideea că extratereştrii sunt fiinţe monstruoase, foarte diferite de oameni, din alte lumi îndepărtate. Cu toate acestea, noile cercetări ale oamenilor de ştiinţă sugerează că am putea avea mult mai multe trăsături în comun cu vecinii noștri cosmici decât am putea crede.

Extratereştrii ar putea arăta ca noi

Într-un studiu publicat recent în revista International Journal of Astrobiology, oamenii de ştiinţă de la University of Oxford arată, pentru prima dată, cum poate fi utilizată teoria evoluţiei speciilor pentru a înţelege aspectul fiinţelor complexe extraterestre şi comportamentul acestora. Cercetătorii arată că evoluţia extratereştrilor ar putea fi guvernată de aceleași procese și mecanisme care au condiţionat evoluţia oamenilor pe Pământ, cum ar fi selecția naturală.

Practic, oamenii de ştiinţă afirmă că teoria evoluţiei susține argumentul conform căruia formele de viață extraterestră se supun selecției naturale și, la fel ca noi, evoluează în timp pentru a fi mai bine adaptate la mediul înconjurător.

Sam Levin, cercetător în cadrul Department of Zoology al University of Oxford, a declarat:

„O sarcină fundamentală pentru astrobiologi (cei care studiază viața în Cosmos) este căutarea răspunsului la întrebarea: cum ar putea arăta viața extraterestră?

Este însă o sarcină dificilă să facem predicții despre formele de viaţă extraterestre. Avem un singur exemplu de viață, cel de pe Pământ, de la care putem extrapola.

Anumite abordări din trecut în domeniul astrobiologiei au fost, în mare măsură, mecaniciste, ele bazându-se pe ceea ce vedem pe Pământ și ceea ce știm despre chimie, geologie și fizică pentru a face predicții despre fiinţele extraterestre.

În lucrarea noastră oferim o abordare alternativă, bazată pe teoria evoluționistă, pentru a face predicții care sunt independente de condiţiile de viaţă existente pe Pământ. Aceasta este o modalitate utilă de lucru, deoarece predicțiile teoretice vor fi aplicate unor fiinţe extraterestre care pot fi pe bază de siliciu, nu au ADN și care, de exemplu, respiră azot”.

Bazându-se pe ideea selecției naturale, cercetătorii au studiat cum poate evolua viaţa extraterestră și originea vieţii complexe în spațiul cosmic.

Complexitatea speciilor s-a mărit pe Pământ ca urmare a unei serii de evenimente, cunoscute ca tranziții majore. Aceste tranziții apar atunci când un grup de organisme separate evoluează într-un organism de nivel superior, cum ar fi, de exemplu, atunci când celulele devin organisme multicelulare. Datele teoretice și cele empirice sugerează că sunt necesare condiții extreme pentru ca astfel de tranziții majore să aibă loc.

Pe baza studiului lor, cercetătorii prezic, de asemenea, structura biologică a formelor complexe de viaţă extraterestre și aspectul acestora.

În acest sens, Sam Levin a adăugat:

„Încă nu putem afirma dacă extratereştrii vor merge pe două picioare sau vor avea ochii verzi. Dar credem că teoria evoluționistă poate fi utilizată pentru a încerca să înțelegem cum pot arăta extratereștrii. Am prezentat deja câteva exemple privind tipurile de predicții pe care le putem face cu ajutorul acestei teorii.

Prin prezicerea faptului că extratereștrii suferă tranziții majore în evoluţia lor, acestea stând la originea complexităţii speciilor de pe Pământ, putem spune că există un nivel de previzibilitate pentru evoluție. Din acest motiv credem că fiinţele extraterestre evoluate pot arăta ca noi.

Similar oamenilor, prezicem că organismul extratereştrilor este format dintr-o ierarhie de entități care cooperează între ele. La fiecare nivel al organismului lor vor exista mecanisme pentru a elimina conflictul între acestea, pentru a menține stabilitatea și buna funcționare a organismului. Putem oferi chiar și câteva exemple despre cum vor acţiona aceste mecanisme.

Există sute de mii de exoplanete potențial locuibile numai în galaxia noastră. Nu ştim dacă suntem sau nu singuri pe Pământ, dar am făcut un mic pas înainte în încercarea de a răspunde cum ar putea arăta fiinţele extraterestre evoluate din vecinătatea noastră”.

Sursă: ScienceNewsline