Biologie

Cum pot crede oamenii de ştiinţă că teoria evoluţiei este compatibilă cu religia?

S-ar putea ca teoria evoluției și religia să nu fie în conflict una cu alta. Este adevărat, acestea par a fi uneori incompatibile: teoria evoluţiei nu este acceptată de multe personalităţi proeminente ce au o credință religioasă, iar predarea acesteia în școli este adesea controversată. Cu toate acestea, se pare că există mulți oameni care acceptă atât religia, cât şi evoluţia biologică. În SUA, unde mai mult de nouă din zece oameni îşi afirmă credinţa în Dumnezeu, 50% din populaţie acceptă şi o anumită formă de evoluție.

S-ar putea ca mulți dintre acești oameni să nu înţeleagă pe deplin natura evoluției, aşa cum este aceasta prezentată de știință. Cu toate acestea, cei mai mulţi dintre oamenii de ştiinţă care studiază acest subiect nu se pronunţă în termeni atât de combativi. American National Academy of Science susţine acceptarea atât a religiei, cât și a evoluției. În anul 2010 s-a desfăşurat un sondaj în rândul oamenilor de știință care susţin evoluția şi 87% dintre respondenți au declarat că au găsit o modalitate de a face ca religia și evoluția să fie compatibile una cu alta. Cum reuşesc oamenii de știință să împace două concepte atât de diferite pentru a explica originea omului?

Incompatibilitatea dintre evoluţie şi creaţionism

În general se crede că evoluția și creaționismul sunt incompatibile. Teoria evoluției se bazează pe dovezile științifice conform cărora viața se dezvoltă datorită unor mutații aleatorii în materialul genetic și datorită procesului de selecție naturală. Creaționismul, pe de altă parte, se bazează pe credința în Dumnezeu, viața apărând datorită intervenției unui Creator supranatural. Din acest motiv, există un conflict între evoluție şi creaționism despre care unii oameni afirmă că nu va fi rezolvat niciodată.

De exemplu, unii oameni de știință evoluţionişti, printre care Richard Dawkins, consideră că doar evoluţia poate exista. Astfel de evoluţionişti resping premisa religiei pe motiv că nu există nicio dovadă pentru ea, susţinând în schimb o viziune naturalistă asupra lumii. Naturalismul susţine că doar lucrurile din lumea naturală, care pot fi observate și verificate cu probe, pot exista în realitate. Pentru acești oameni de știință, evoluția este singura modalitate de a explica originile vieții, deoarece existenţa unui Creator necesită credință și credința nu are nicio bază naturală care să poată fi testată în mod experimental.

Evoluție sau creaționismEvoluţie sau creaţionism. Credit: Shutterstock

Alți oameni de ştiinţă susțin că această viziune a lumii naturaliste poate fi interpretată ca o formă de religie modernă. De exemplu, Philip Johnson, un susținător al teoriei designului inteligent, susține că oamenii de știință se referă de multe ori la teoria evoluției a lui Darwin ca la o formă de credinţă. El afirmă şi că teoria evoluției substituie cu ușurință religia tradițională și oferă o explicație pentru originea noastră. Aceşti oameni de știință naturaliști resping ideea că evoluția este compatibilă cu religia, deoarece religia se bazează pe existenţa unui Dumnezeu Creator.

Alternativa dualistă

Alţi evoluționiști susțin o abordare „dualistă” de a privi lumea care acceptă atât religia, cât și evoluția. În loc de a considera religia ca pe ceva ce vine de la Dumnezeu, acești oameni de știință concep religia ca o formă de adaptare umană la viață, religia apărând ca urmare a evoluției.

În conformitate cu această perspectivă, religia a evoluat în mod natural, ca o modalitate de promovare a cooperării. Oamenii trebuie să coopereze pentru a supraviețui și religia le oferă această posibilitate. Religia susţine apartenența oamenilor la un grup şi astfel grupul are șanse mai mari de supravieţuire.

Această viziune asupra lumii nu se potriveşte cu teologia tradițională. Este o concepţie atee, fără credință în zei sau viață după moarte. Acesta este motivul pentru care oamenii de știință evoluționiști, având convingeri dualiste, nu consideră că există un conflict între religie și evoluție. Ei nu susţin credințele religioase în sensul tradițional. În schimb, ei folosesc evoluția pentru a explica existența religiei.

În cele din urmă, pentru a accepta evoluția ca fapt științific, oamenii de știință renunță la principiile religiei și consideră că nu există nicio autoritate mai mare cu privire la aspectele cele mai importante ale existenței umane. Tocmai acest lucru ofensează oamenii cu credinţă în Dumnezeu.

Traducere şi adaptare după How can scientists believe evolution is compatible with religion?