Astronomie

Cele mai spectaculoase imagini transmise de sonda spaţială Cassini

Sonda spaţială Cassini, lansată de NASA în anul 1997, şi-a încheiat misiunea în jurul lui Saturn după ce s-a dezintegrat la intrarea în atmosfera planetei. În continuare puteţi vedea câteva dintre cele mai uimitoare imagini pe care le-a transmis Cassini în decursul misiunii sale.

Sonda spaţială Cassini a intrat pe orbită în jurul lui Saturn în anul 2004 şi după 13 ani de explorare, timp în care a surprins instantanee nepreţuite ale planetei Saturn și împrejurimilor acesteia, Cassini s-a scufundat în atmosfera lui Saturn și s-a dezintegrat sub forma unei mingi de foc, asemănător unui meteorit.

În cadrul misiunii sale, Cassini a transportat, de asemenea, sonda spaţială Huygens furnizată de Agenția Spațială Europeană care a fost lansată pentru a studia cel mai mare satelit al lui Saturn, Titan.

Cassini a fost a patra sondă spaţială trimisă către Saturn, dar a fost prima care a intrat cu succes pe o orbită în jurul lui Saturn.

În anul 2010, misiunea Cassini a fost prelungită cu încă șapte ani, dar în prezent, după 13 ani în care a surprins imagini uimitoare, călătoria lui Cassini s-a încheiat.

Iată câteva dintre cele mai spectaculoase imagini transmise de Cassini.

Culorile inelelor lui Saturn

Culorile inelelor lui SaturnCredit: NASA

Această imagine prezintă culorile inelelor lui Saturn dintr-o regiune care aparţine inelului central B (cel mai mare și mai strălucitor inel al planetei), care se află la aproximativ 100.000 km distanță faţă de centrul lui Saturn.

Structura sub formă de valuri a inelelor lui Saturn

Structura sub formă de valuri a inelelor lui SaturnCredit: NASA

Cassini a surprins, de asemenea, valurile sau ondulaţiile din inelele lui Saturn. Acestea se deplasează spre exteriorul inelelor şi chiar dacă cauza lor nu este pe deplin cunoscută, oamenii de ştiinţă cred că acestea se formează datorită atracţiei gravitaţionale exercitată de numeroşii sateliţi ai lui Saturn.

Polul Nord al planetei Saturn

Polul N al planetei SaturnCredit: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

În imaginea de mai sus se pot observa nori în formă de spirală care se formează deasupra polului nord al planetei Saturn. Imaginea a fost obţinută în data de 26 aprilie 2017, de la o distanţă faţă de Saturn de aproximativ 267.000 km, atunci când această regiune a planetei a fost expusă luminii Soarelui după mai mulți ani tereştri în care ea s-a aflat în întuneric.

Particulele din inelele lui Saturn

Particulele din inelele lui SaturnCredit: NASA

Particulele care compun inelele lui Saturn variază ca mărime de la câţiva milimetri până la câţiva metri în diametru. Deoarece toate aceste particule, preponderent de gheaţă, orbitează în jurul planetei cu viteze asemănătoare, ele dau senzaţia de inel solid.

Titan

TitanCredit: NASA

Cassini a reuşit, de asemenea, să surprindă în imagini şi satelitul lui Saturn, Titan. Imaginea de mai sus a fost obţinută de la o distanţă de aproximativ 2 milioane de kilometri faţă de Titan.

Vârtejuri pe Saturn

Benzi noroase din emisfera nordică a lui SaturnCredit: NASA

Această imagine color surprinde vârtejurile ce se formează în benzile noroase din emisfera nordică a planetei Saturn. Ea a fost realizată prin combinarea unor imagini realizate prin intermediul unor filtre spectrale de culoare roșu, verde și albastru.

Inelul F

Inelul F al lui SaturnCredit: NASA

Unul dintre sateliţii lui Saturn, Prometheus, poate fi văzut în apropierea inelului exterior F, cel mai îngust inel al lui Saturn. Prometheus are un diametru de doar 86 de kilometri, iar câmpul său gravitațional slab creează diferite forme în inelul F.

Hexagonul

Sonda spaţială Cassini a observat de aproape planeta Saturn în anul 2012 şi cu această ocazie a confirmat existenţa unei structuri misterioase în formă de hexagon aflată deasupra polului nord al planetei Saturn.

Hexagonul de pe SaturnCredit: NASA

Structura în formă de hexagon, care conţine în centrul său un uragan care este de aproximativ 50 de ori mai mare decât un uragan cu „ochi” central de mărime medie de pe Pământ, are un diametru de aproximativ 32.000 km și imaginile în infraroşu ale planetei au indicat că aceasta pătrunde aproximativ 100 km în atmosfera planetei Saturn.

Ultima imagine a planetei Saturn capturată de sonda Cassini

Planeta Saturn vazută de sonda spaţială CassiniCredit: NASA

Aceasta este ultima imagine a planetei Saturn transmisă de sonda spaţială Cassini. Ea a fost capturată de la o distanţă de aproximativ 1,4 milioane de kilometri.

Misiunea de explorare a sondei spaţiale Cassini s-a încheiat după 13 ani, aproape jumătate dintr-un an saturnian.