Fizică

Ce este nimicul?

Există vreun loc în Univers în care să nu existe cu adevărat nimic? Să ne gândim la spațiul dintre stele şi galaxii? Sau la spațiul dintre atomi? Care sunt proprietăţile nimicului?

Încercaţi să vă gândiţi ce înseamnă nimicul. Pentru aceasta închideţi ochii și încercaţi să vă imaginaţi nimicul. Concentraţi-vă. Este dificil, nu-i aşa?

Hai să ne gândim mai bine la vastele spaţii dintre stele și galaxii sau la spațiul dintre atomi și alte particule microscopice. Atunci când vorbim despre nimic cu referire la imensitatea spaţiului dintre corpurile cereşti nu putem afirma că acolo nu există nimic. În pofida aparenţelor, acolo există ceva.

Chiar și în spațiul intergalactic există sute sau mii de particule în fiecare metru cub de spaţiu. Chiar dacă aţi putea închiria un MegaMaid și aţi aspira toate acele particule, tot ar mai rămâne radiaţia cosmică de fond ce se propagă prin spațiu.

Radiația cosmică de fond

Radiaţia cosmică de fond. Credit: NASA

Mai există, de asemenea, gravitaţia care acţionează de-a lungul întregului Univers şi chiar câmpul magnetic de slabă intensitate de la un quasar îndepărtat. Acesta este foarte slab, într-adevăr, dar nu este nimic. Este ceva.

Filosofii și unii fizicieni susțin că acest „nimic” nu este același lucru cu nimicul „real”. Fizicienii înţeleg prin nimic diverse lucruri diferite, de la vidul clasic până la ideea conform căreia nimicul reprezintă un potenţial nediferențiat.

Chiar dacă aţi putea elimina toate particulele, chiar dacă aţi ecrana câmpurile electrice și magnetice, gravitaţia va persista, deoarece aceasta nu poate fi ecranată sau anulată. Gravitaţia este permanentă și ea este întotdeauna atractivă, astfel încât nu putem să o blocăm. În fizica lui Newton acest lucru se datorează faptului că gravitația este o forță, dar, conform teoriei relativităţii generalizate, spațiul și timpul reprezintă gravitaţia.

Deci, imaginați-vă că ați putea elimina toate particulele, energia, gravitaţia,… totul dintr-un sistem. În acest fel aţi obţine cu adevărat vid.

Cu toate acestea, chiar și la cel mai scăzut nivel energetic al acestuia, există fluctuațiile din vidul cuantic al Universului. Există particule cuantice ce apar şi dispar în permanenţă în tot Universul.

Pentru un moment nu există nimic şi apoi brusc apar particule care se ciocnesc și în final rămânem din nou cu nimic. Și astfel, chiar dacă am putea scoate totul din Univers, vom rămâne cu aceste fluctuații cuantice ce fac parte din spațiu-timp.

Principiul cuanticTeoria cuantică include particule ciudate precum ar fi quarcurile. Acestea sunt reprezentate în imaginea de mai sus ce a fost obținută în urma unei simulări computerizate tridimensionale. Credit: PASIEKA/SPL

Există fizicieni, cum ar fi Lawrence Krauss, care argumentează că ideea conform căreia „Universul a apărut din nimic”, înseamnă de fapt „Universul ce rezultă dintr-o potențialitate”.

Astfel, dacă adăugați toată masa şi energia din Univers, curbura gravitațională, totul… se pare că toate acestea însumate dau zero. Deci, este posibil ca Universul într-adevăr să fi apărut din nimic. Și dacă acesta este adevărul, atunci „nimicul” este tot ceea ce vedem în jurul nostru și „totul” este nimicul.

Traducere şi adaptare după What Is Nothing?